ESV 3 – HSC 2

Zaterdag 2 april vond de strijd om het kampioenschap plaats in de 1e klasse B van de Noordbrabantse Schaakbond. De nummer 1, ESV 3, had 6 x gewonnen, terwijl de nummer 2, HSC 2, 4 x won en 2 x gelijkspeelde.

Werd het een echte wedstrijd? Ik vind van niet, omdat ESV 3 duidelijk de sterkere van beide teams bleek te zijn. Er werden door ons 2 partijen onnodig weggegeven, anders was het een veel duidelijker uitslag geworden.

Ad (bord 4, wit) kwam tegen het jeugdtalent Sang Nguyen niet verder dan remise, maar meer was niet haalbaar.

Albert (bord 6, wit) speelde tegen de ervaren rot Frans van Neerven, die zich had voorgenomen om de partij remise te maken en zich enkel en alleen te verdedigen. Dit leek de HSCer ook te gaan lukken, maar rond de 40e zet sloop er toch een klein foutje in zijn spel. In een stelling van dame, toren, witveldige loper en beide een stuk of 6 pionnen, besloot Frans om de witveldige loper te ruilen, maar het eindspel bleek gewonnen te zijn voor Albert en het punt werd vakkundig opgehaald.

Rik (bord 3, zwart) speelde tegen HSC 2-teamleider Danniël van Boxtel. Op een gegeven moment kwamen zij in een toreneindspel terecht, waarin Rik een vrijpion had en Danniël 3 tegen 2 pionnen op de koningsvleugel. Hoewel de toren van Rik verkeerd stond (namelijk voor zijn vrijpion i.p.v. erachter) besloot Danniël tot eeuwig schaak over te gaan en remise te maken.

Met een 2-1 voorsprong leek er weinig aan de hand te zijn, maar toen Walter en Dennis beide een blunder maakten, veranderde de stand opeens in 2-3.
Walter (bord 2, wit) stond duidelijk beter tegen Pascal Boudewijns, maar overzag een matdreiging en moest vervolgens zijn dame geven om het mat te voorkomen en ach wat is het leven nu zonder dames, dus gaf hij op.

Dennis (bord 8, wit) had ook een goede stelling, maar ook bij hem was een blunder fataal, omdat hij een stuk verloor.

De 3 resterende stellingen zagen er – stuk voor stuk – bijzonder goed uit voor ESV 3.
Nico (bord 7, zwart) kwam – samen met zijn tegenstander Joep Peeters – in een bloedstollend tijdnoodduel terecht. Omdat beide niet meer genoteerd hadden, moest de partij gereconstrueerd worden. Toen bleek, dat zij 40 zetten hadden gehaald, werd de partij voortgezet en Nico verzilverde zijn gewonnen stelling.

Jochem (bord 5, zwart) speelde tegen John van Rooij en bereikte op een gegeven moment een stelling, waarin hij het loperpaar had tegen loper en paard van John. Jochem had echter een verzwakking op zijn damevleugel (dubbelpion), zodat John waarschijnlijk voldoende compensatie had voor het loperpaar van Jochem. De stukken van John stonden echter slecht en op een gegeven moment bleek het loperpaar te heersen. Op het eind – toen John vanwege de stand moest winnen – produceerde Jochem een prachtig kwaliteitsoffer, wat onmiddellijk winnend was en daarmee was het kampioenschap binnen.

Eric (bord 1, zwart) speelde tegen de sterkste HSCer Gerard van de Kerkhof. Ook hier werd het een tijdnoodduel, waarbij Eric – tot twee keer toe – een vrijpion naar de overkant probeerde te loodsen. De eerste vrijpion kon nog worden tegengehouden, overigens ten koste van een pion, maar de tweede vrijpion kon Gerard niet meer tegenhouden, waarna hij opgaf.

Eindstand 5 – 3!!!! Promotie!!!!!!!!!!!!

Albert Coenen

Klasse 1B; Ronde: 7; Datum: za 2016-04-02