De uitwedstrijd tegen Helmond zou het smadelijk verlies in de vorige ronde tegen de Stukkenjagers weg moeten poetsen. Dat leek ook te gebeuren, ware het niet dat Ron dit seizoen in een diepe vormcrisis beland is.
Na pakweg tweeëneenhalf uur schaken moest Dennis buigen. Roland Robinson had zijn vervaarlijk uitziende koningsaanval weten te pareren en na dameruil waren de pionnen van Dennis zo ver doorgeschoten in hun aanvallende ambities dat ze gemakkelijk te verschalken bleken. Strijdend ten onder dus.
Een minuutje of vijf later kon Peter triomferend de arena verlaten. Zijn tegenstander, Rob Bakels, deed een verwoede (wanhopige?) poging de f-lijn te openen met f5, maar Peter had de in al zijn eenvoud geniale weerlegging: e5! in plaats van exf5 reeds gevonden. Rob kwam er eigenlijk niet meer aan te pas.
Tussen Ad en John van Rooij ging het lange tijd gelijk op, maar een klein foutje op de 35e zet (Ad geeft hem twee vraagtekens, ik kom hier nog op terug.) en Ad was er als de kippen bij om de partij naar zich toe te trekken. Enfin kijkt u zelf:

Ad van Rijsewijk – John van Rooij (20/10/2015) (partijfragment)

Stand 2 – 1. Nog één partij te gaan. Jan Vossen – Ron. Ron heeft huizenhoog gewonnen gestaan na een vrijwel vlekkeloos gespeelde opening. Vrijwel, want beide spelers hebben wel een steekje laten vallen, maar goed, door beter op te letten heb ik wel een belangrijke pion meer. Zie, geniet (tot en met zet 28 van het scherpe spel) en huiver van daar tot het bittere einde. Zo wil je niet verliezen. Zo verlies ik. Zo verspeel ik weer een matchpunt voor mijn team.
Hoeveel vraagtekens moet ik plaatsen bij mijn laatste zet ????

Jan Vossen – Ron van Hoogstraaten (20/10/2015) (partijfragment)

HSC C 1715 Eindhoven A 1705 2 2
1. John van Rooij 1850 Ad van Rijsewijk 1785 0 1