ESV 1 – Voerendaal 3

Afgelopen zaterdag waren er slechts 6 borden bezet tijdens onze eerste wedstrijd van dit seizoen. Luuk en Mykola hadden vooruitgespeeld (met dank aan Voerendaal 3 voor de sportieve medewerking) .

Luuk (bord 2) moest tegen een gambietvariant van WFM Ingrid Voigt opboksen. Toen zij een scherpe voortzetting naliet kon Luuk met gezonde zetten groot voordeel halen. Hij wist de partij met een kleine combinatie uit te maken.

Mykola (bord 7) kreeg via zetverwisseling een soort Koningsindisch in de voorhand op het bord. Zijn tegenstander zette zijn stukken wat onhandig neer waardoor Mykola goed spel kreeg. Dat voordeel werd groter toen zijn tegenstander een dame ruilde tegen drie lichte stukken. In het algemeen zijn drie lichte stukken sterker dan een dame, maar Mykola had van tevoren goed ingeschat dat de drie lichte stukken niet goed samen werkten. Via een gepointeerde combinatie maakte hij de partij snel af.

René (bord 4) had voor de partij een gezellig gesprekje gevoerd met zijn tegenstander en was nog niet optimaal geconcentreerd toen hij zijn partij begon. Tot zijn schrik zag hij dat hij de verkeerde pion had gepakt om te openen. Nu heeft hij door de jaren heen de nodige openingen gespeeld en met de vage herinnering aan een beslissende partij tegen John van Baarle om het open kampioenschap van Arnhem eind jaren zestig, verkreeg René snel na de opening groot voordeel. Bij het uitvoeren van een combinatie overzag hij echter een tussenzetje waardoor hij ten onrechte meende geen voordeel meer te hebben. Na nog een onnauwkeurigheid kwam hij in de problemen die hij mede door sterk spel van zijn tegenstander niet meer wist op te lossen.

Frits (bord 6) probeerde subtiel gebruik te maken van een onnauwkeurige zetvolgorde van zijn tegenstander maar dit werkte averechts. De ontwikkelingsvoorsprong die hij kreeg woog niet helemaal op tegen het moeten opgeven van het loperpaar. Toen zijn tegenstander een strategisch juiste maar tactisch incorrecte zet speelde, wist Frits een pion te winnen. In tijdnood wilde hij geen risico nemen en nam hij genoegen met remise door zetherhaling.

Bij Jan (bord 5) vond merkwaardig genoeg het tegenovergestelde van de partij van Mykola op het bord plaats: hier forceerde zijn tegenstander damewinst ten koste van drie lichte stukken. Jan liet duidelijk zien dat drie goed samenwerkende lichte stukken sterker zijn dan een dame en kwam duidelijk gewonnen te staan. Na het terugofferen van een kwaliteit om de winst eenvoudiger te maken, bleek zijn voordeel echter verdwenen te zijn. Een zeldzaam moment van schaakblindheid kostte hem tenslotte zelfs nog de partij.

Bas kon direct na de opening de f-lijn openen en een vervelende penning in de stelling brengen. Na een onnauwkeurige zet van zijn tegenstander wist Bas de penning om te zetten in een materieel overwicht (twee paarden tegen een toren).

Op bord 8 kreeg ik in het vroege middenspel voordeel door een vrijpion te creëren. Mijn tegenstander had als compensatie een meerderheid in het centrum maar ik ging er vanuit dat ik de  zwarte velden in het centrum goed onder controle had waardoor het centrum van mijn tegenstander geblokkeerd zou zijn. Lange tijd wist ik mijn voordeel vast te houden maar in tijdnood offerde ik op de verkeerde manier een belangrijke pion op e2. Hierdoor hield ik slechts een miniem voordeel over maar toen mij tegenstander in tijdnood te optimistisch speelde kreeg ik een gewonnen stelling. Na de tijdcontrole dacht ik te lang na over een winstvoortzetting en toen ik geen directe winstvoortzetting zag bood ik remise aan wat aangenomen werd. Achteraf had ik mijn koning van een belangrijke diagonaal af moeten halen wat niet alleen vervelende schaakjes uit de stelling zou halen maar bovendien zwart in een soort tempodwang zou brengen.

Als laatste was Jos klaar. Via een zetverwisseling kreeg hij een bekende stelling met een geïsoleerde d-pion op het bord. Hij wist het blokkadeveld d5 goed te beheersen maar zijn tegenstander wist toch zijn stukken naar de koningsvleugel van Jos te dirigeren. Jos kon op meerdere momenten via een kleine combinatie een belangrijke pion op g2 winnen maar koos voor een rustige voortzetting. Dat werkte goed want na een voorbarige opmars van zijn tegenstander verdwenen alle aanvalskansen en bleef er een stelling over waarin Jos iets beter stond en hij zonder risico op winst kon spelen. Een remise-aanbod van zijn tegenstander werd dan ook terecht afgeslagen. Na een ongelukkige loperruil wist Jos een pion te winnen. Uiteindelijk kwam er een toreneindspel op het bord met 4 tegen 3 pionnen waarbij Jos een 4 tegen 2 meerderheid op de koningsvleugel had en zijn toren achter de vrijpion van zijn tegenstander op de damevleugel kon plaatsen. Vakkundig wist Jos van zijn meerderheid een 2-0 meerderheid met verbonden pionnen te maken. Dit bleek niet te houden waardoor de eindstand 5-3 voor ons werd.

Tenslotte wil ik Albert Coenen bedanken omdat hij als wedstrijdleider wilde optreden.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven 2122 Voerendaal 3 1969 5 3