’t Pionneke 1 – Eindhoven 1

Het leek mij deze keer gezellig om met zijn allen met de trein naar Roermond te reizen in plaats van met 2 auto’s te gaan. Ik had er echter niet mee gerekend dat ondanks dat er elk kwartier treinen richting het zuiden gaan, we niet bij elkaar konden zitten vanwege drukte in de trein. Wat wel beter lukte gezien het mooie weer was de wandeling door het centrum van Roermond naar de speelzaal, een ontmoetingscentrum naast de Minderbroederskerk.

Zowel René als ik waren niet helemaal fit, maar merkwaardig genoeg wonnen wij allebei vrij gemakkelijk. De tegenstander van René probeerde een snel gespeeld f6 te weerleggen en won snel een kwaliteit. René had de consequenties echter beter ingeschat, want hij had meer dan voldoende compensatie. Door nauwkeurig spel waarbij hij een verleidelijke maar gevaarlijke torenwinst vermeed kwam hij in groot voordeel. Na een onnauwkeurige zet van wit, wist René via een kleine combinatie ondekbaar mat in de stelling te brengen. 0-1

Ik kwam gemakkelijk uit de opening maar er was nog niet veel aan de hand toen mijn tegenstander in het vroege middenspel dacht dat mijn laatste zet met mijn dame bedoeld was om uit een penning te komen. Mijn damezet was echter ook bedoeld om mijn dame over te kunnen brengen naar de koningsvleugel waar wit een paard op g3 had in plaats van f3. Hierdoor was h2 kwetsbaar. Toen mijn tegenstander ook nog zijn loper van e2 wegspeelde naar b5 om zijn aanval op de damevleugel snel kracht bij te zetten, was zijn koningsstelling onverdedigd en was het meteen uit. 0-2

Jos speelde een laveerpartij en het leek er op dat er ondanks een ruimte-overwicht niet veel aan de hand was. Toen Jos met een paard naar b5 ging om zwakke pionnen op de damevleugel aan te vallen, probeerde zijn tegenstander daarvan gebruik te maken door snel al zijn stukken naar de koningsvleugel te brengen. Jos reageerde adequaat en haalde elk gevaar voor hem uit de stelling door een tussenschaakje. Zijn tegenstander reageerde daar niet goed op en blunderde. Dankbaar maakte Jos daarvan gebruik om via een schaakje een stuk te winnen. 0-3

Bas kwam heel goed uit de opening en was bezig een veelbelovende koningsaanval op te zetten. Helaas zag hij een venijnige tegencombinatie over het hoofd die hem niet alleen een pion kostte, maar waardoor ook zijn stelling in elkaar stortte. Dit leidde helaas tot een onverwachte nederlaag. 1-3

Luuk kreeg het Engels van Ger Janssen te bestrijden. Het werd een originele variant waarin Ger met f4 de stelling snel opende maar daar gezien de positie van zijn paarden en zijn koning teveel van zijn stelling vroeg. Luuk maakte goed gebruik van de zwakten in de stelling van Ger en zette dit om in kwaliteitswinst. Toen hij ook nog een venijnige tegenstoot goed wist te pareren, was het pleit snel beslecht. Een overtuigende partij van Luuk tegen een sterke tegenstander. 1-4

Frits was goed op de hoogte van de theoretische stand van zaken in de opening die hij op het bord kreeg. Hij offerde een pion en kreeg daar uitstekende compensatie voor. Nadat hij helaas een directe winst miste, werd de stelling steeds moeilijker te spelen voor hem. Zijn tegenstander kwam langzamerhand los en de aanval van Frits verzandde. Toen hij in tijdnood geen gebruik maakte van een onverwachte kans op remise ging het snel mis. 2-4

Jan speelde na een rustige opening veel planmatiger dan zijn tegenstander. Een minoriteitsaanval leverde uiteindelijk pionwinst op. Omdat er alleen nog pionnen op de koningsvleugel overbleven en Jan een kleine verzwakking van zijn pionnenstelling had moeten toestaan, was het niet duidelijk of de extra pion serieuze winstkansen bood. Toen de tegenstander van Jan in tijdnood remise aanbood, kreeg Jan van mij toestemming dit remise-aanbod aan te nemen waardoor de winst binnen was. 2½–4½

De tegenstander van Mykola deed in de eerste twaalf zetten maar liefst zes zetten zetten met zijn dame. Mykola beantwoordde dit met zes pionzetten in de eerste twaalf zetten wat veel effectiever was dan de damezetten van zijn tegenstander want de pionzetten van Mykola leverden een groot ruimtevoordeel op. De rest van de partij moet een kwelling voor de tegenstander van Mykola geweest zijn. À la Karpov versterkte Mykola stap voor stap zijn grip op de stelling, daarbij waar nodig gebruik makend van kleine combinaties. Bewust vermeed Mykola een stukwinst tegen twee pionnen omdat zwart dan nog rommelkansen zou krijgen. Zoals Mykola speelde hield hij volledige controle over de stelling. In tijdnood had zwart niet de tijd om in te zien hoe volstrekt hopeloos zijn stelling was geworden. Na de tijdcontrole drong dit langzaam door tot de tegenstander van Mykola en was de partij in twee zetten beslist. Net als in de eerste ronde een ijzersterke en zeer nauwkeurig gespeelde partij van Mykola. 2½ – 5½

Al met al een overtuigende overwinning op een van de betere teams in onze poule, al moet wel gezegd worden dat sommige tegenstanders het ons wel makkelijk maakten.

Alessandro Di Buchianico

RSC “t Pionneke 2032 Eindhoven 2122