Eindhoven 2 – Eindhoven 3

De eerste wedstrijd zit er weer op en Eindhoven 2 is niet zonder geluk als winnaar uit de bus gekomen. Deze wedstrijd had namelijk ook zo maar in een nederlaag (tot wel 2-6) kunnen eindigen. Hieronder een rondje langs de borden.

Op bord 1 vond Hans het niet nodig om te rokeren voordat hij ten aanval trok op wits dame vleugel. Walter liet het hier niet bij zitten en gebruikte de zwarte zwakke velden en de half open f-lijn om zeer onaangenaam te drukken op f7. De cruciale vraag bleef of de zwarte stelling wel houdbaar was. Na een pionwinst op h7 van Walter kwam Hans toch onder de druk uit en hierna volgde er een hevig tijdnood gevecht waarin Walter het initiatief had. Dit bleek cruciaal want Walter wist zomaar een minuutje tijd te winnen, en zo kwam het dat met beide nog een seconde of 4 op de klok en nog zes zetten te gaan tot de tijdcontrole remise overeengekomen werd in een onduidelijke stelling.

Bord 2 was eerder al vooruit gespeeld. In een spannende partij was dit remise geworden tussen Jeroen en Albert.
Volgens Jeroen zelf: “Na een Aljechin ontstond een interessante stelling, waarbij wit een ijzersterk loperpaar had bemachtigd, maar dat kostte een pion. Het eindspel dat ontstond was onduidelijk, maar waarschijnlijk had wit de beste kansen toen de geïnvesteerde pion werd teruggewonnen. Omdat ik nogal wat tijd hiervoor had gebruikt (slechts vijf minuten op de klok over, tegen een dik uur voor Albert) besloot ik zijn remiseaanbod te accepteren.”

Op 3 speelde Bas Friesen een thematische partij tegen Peter Bouwma. Hier werd het evenwicht nooit echt verbroken. Peter had iets van een koningsaanval, maar echt gevaarlijk werd het eigenlijk niet. Bas zelf probeerde eerst iets op de dame vleugel en later op de koningsvleugel, maar ook dat leverde niets op. Dus ook hier een remise.

Op bord 4 speelde Jan Toorman een vrij regelmatige partij. Met wit koos Jan voor een rustige opzet door slechts drie rijen te gebruiken. Dit resulteerde dat zijn tegenstander Erik Bouwmans het initiatief kreeg door druk op een zwakke pion op e3. Na grootscheepse afruil bleef er een klein voordeeltje over voor zwart, maar Jan maakte dit vakkundig ongedaan. Hoewel hij hier en daar wel erg dicht bij zelfmat kwam, was het eindresultaat van deze langste partij van de dag ook een remise. De beslissende voor de winst in dit geval!

Zelf was ik op bord 5 op z’n zachts gezegd wat te nonchalant in de opening, je zou ook kunnen zeggen ‘hij liep te prutsen’, en zodoende won Tim al snel een gezonde pion. Gelukkig was ook hij niet al te scherp en toen hij pardoes zijn eigen toren insloot, wat tot minimaal kwaliteitsverlies leidde, gaf hij na zo’n anderhalf uur spelen verdwaasd of was het teleurgesteld op. Naar mijn mening wat voorbarig omdat de resulterende stelling zeker nog niet zomaar gewonnen zou zijn. Al met al resulteerde dit in een gelukkige 2-1 voorsprong.

Op bord 6 speelde Jochem een regelmatige partij tegen Nico. De partij draaide om de strijd om het centrum. Jochem won de strijd, hij hield twee centrum pionnen over, maar helaas was er meer dan voldoende compensatie. De pionnen werden namelijk vakkundig geblokkeerd door Nico. Met nauwkeurig spel wist deze hierna een pion of twee te winnen en het centrum te ontmantelen. Aangezien er totaal geen compensatie was moest Jochem wel opgeven. Later gaf Jochem aan dat hij tijdens de partij zich had vergist en daardoor voor de aanpak in het centrum had gekozen. Deze partij bracht de spanning weer terug in de wedstrijd.

Op bord 7 had Loek het in het begin heel zwaar. Cees Berghout kreeg een fantastische stelling op het bord met een mooie vrijpion op d6 en kansen tegen Loeks koning. Met nauwkeurig verdedigingswerk bleef Loek op de been, en na wat onnauwkeurigheden van Cees, helaas beginnen de jaren te tellen, bevrijdde Loek zichzelf en nam hij snel het initiatief over. Dit resulteerde al snel in een aantal pionnen winst en een koningsaanval, en zodoende een vol punt voor ESV2.

Bord 8 was ook vooruit gespeeld en de partij tussen Ad en Dennis was in een remise geëindigd.

Volgorde van uitslagen:
Bord 2 + Bord 8   1-1 vooruit gespeeld