EGS 1 – ESV 2

Na de moeizame overwinning op Eindhoven 3 in de eerste ronde mocht het tweede afreizen naar Goirle om daar tegen de crème de la crème van Goirle (EGS 1) te spelen. Het duidelijke ratingoverwicht van de onzen over EGS 1 was niet af te zien aan de stellingen en we konden spreken van een verdiende nederlaag.

Dat gold niet voor de partijen van Jochem (bord 6) en Jeroen (bord 4) die beiden met zwart wonnen. Jochem verkreeg het loperpaar ten koste van wat ontwikkeling. Na een onnauwkeurige zet van wit kon Jochem de kleine kwaliteit winnen tegen een pion, en zou hij een klein voordeeltje hebben. Wit koos echter voor een heel andere optie en gaf eenvoudig een stuk cadeau. (1-0)

Jeroen kwam minder uit de opening omdat hij te vroeg (voor rochade) een breekzet speelde. Wit profiteerde hier niet afdoende van; Jeroen stond weliswaar minder maar na een inschattingsfout kon Jeroen zijn zwakte oplossen. Het resulterende eindspel was eerst gelijk, toen duidelijk beter voor zwart, en tot slot gewonnen toen een wit paard werd ingesloten. (2-0)

Hans B. op bord 1 zag dit aan, stond optisch misschien miniem beter maar koos gezien de voorsprong en de overige stellingen logischerwijze voor remise. (2,5-0,5)

Hierna duurde het even voordat de volgende uitslag binnen was.

Ad koos op bord 8 voor een opening met een duidelijk strategisch risico en dit risico werd ook bewaarheid. Hij had een grafloper en paard tegen het loperpaar en had minder ruimte. Hij stond strategisch dan ook heel slecht en had onvoldoende mogelijkheden tot het creëren van tegenspel. Het resulterende toreneindspel was duidelijk minder tot verloren. Het moet gezegd dat zijn tegenstander de partij heel goed leek te hebben gespeeld. (2,5-1,5)

Bas was in een gevecht beland op bord 5. Een gevecht met de klok welteverstaan: op het bord stond hij erg goed na een geïmproviseerde gambietvariant, maar hij kon het niet afmaken. Hij bleef lange tijd beter staan, maar had wel heel erg weinig tijd en moest nog meerdere zetten doen met slechts 1 minuut op de klok. De tegenstander had ook nog maar 4 minuten en bood remise aan. Beide spelers hadden geen zin in een extreem tijdnoodduel met risico’s voor beide partijen. (3-2)

Ook Jan (bord 2) had een gevecht met de klok. Hij leek me iets prettiger uit de opening te komen, maar dat vervlakte. De stelling was zeker niet triviaal maar Jan gebruikte wel heel erg veel tijd en moest nog zo’n 8 zetten in een minuut doen. Dat leek te lukken tot de 40e zet, toen hij door de vlag ging. Dat was niet het einde van de partij, want de tegenstander (die tevens wedstrijdleider was) claimde de partij niet. De gierende tijdnood van zwart had wel tot gevolg gehad dat wit betere zetten had gedaan dan zwart en wit wist de stelling zodanig te verbeteren dat hij kon winnen. (3-3)

De partij van Hans vdH (bord 3) was erg ingewikkeld vanaf het eerste moment door een bekend dubieus gambiet. Het leek mij eerst dat Hans minder stond, maar het was erg moeilijk om zomaar even te beoordelen door de vele concrete mogelijkheden. Geheel in de stijl van de partij bleef er een tactisch eindspel over (dame + stuk tegen twee stukken + toren + twee pluspionnen) waarin remise mij het meest voor de hand liggend voorkwam, maar Hans verloor dit: hij speelde zijn koning naar c1 waar hij c2 in gedachten had. Een paardvork betekende verlies van een volle toren. (3-4)

Rik begon de partij met een psychologisch nadeel omdat hij voor het eerst in tijden de witte stukken toebedeeld had gekregen. Dat leek hem niet zo te deren en hij kwam eigenlijk best aardig uit de opening tegen de sterkste speler van Goirle (die tactisch op bord 7 had plaatsgenomen). Na een iets te optimistische aanval op f7 werd hij echter langzaam weggedrukt. De aanval leek veelbelovend maar sloeg niet door, en zwart kon uiteindelijk zijn extra materiaal te gelde maken. (3-5)

De oplettende lezer heeft een terugkerend thema gezien: tijdnood. Dit kwam bij meerdere partijen terug. Misschien iets om tijdens de teamtraining op terug te komen?

Jochem

EGS 1 1840 Eindhoven 2 1945 5 3