ESV 3 – de Raadsheer 1, zaterdag 11 maart 2017

De 7e ronde in de promotieklasse was voor ons de laatste kans om lijfsbehoud af te dwingen; als wij zouden winnen, dan zou de weg open staan om 8e te worden en 2 teams onder ons te laten. Zelf hebben wij na 6 rondes 0 punten, terwijl onze tegenstander er slechts 3 heeft.
Wij begonnen echter slecht aan de wedstrijd, omdat na 1½ uur spelen, Tim Slendebroek (bord 7, zwart) het onderspit dolf. Zijn tegenstander had 150 ratingpunten meer, dus dat kan gebeuren. Ik kan helaas niets zeggen over de partij, omdat ik er niets van heb meegekregen.
Loek van Reij (bord 1, zwart) had de ondankbare taak om tegen de sterkste speler van de Raadsheer aan te treden (ratingverschil 220 punten in Loek’s nadeel) en hij kwam in de opening al in de problemen; Overigens is Loek heel erg goed in het accuraat verdedigen in (iets) slechtere stellingen, zoals ook Cees Berghout al ondervond in de 1e ronde. Maar tegen Sander Boogaard (1988) was dit niet afdoende.                            Walter Anema (bord 2, wit) deed wat terug tegen Daan van Dongen. Vanuit de opening liet hij toe, dat zijn tegenstander een kleine zwakte in zijn pionnenstructuur op de damevleugel creëerde, maar Walter ging met al zijn stukken op de koning af en had daarmee meer dan voldoende compensatie voor de verzwakking. Zijn tegenstander probeerde om een van de zwakke pionnen op de damevleugel te veroveren door met zijn dame in die richting te gaan, maar liet daardoor te weinig materiaal op zijn koningsvleugel achter en Walter wist daar wel raad mee. Hij won.                               Cees Berghout (bord 5, zwart) speelde tegen een gelijkwaardige tegenstander en in ongeveer gelijke stelling ging hij akkoord met remise.
Nico Schellingerhout (bord 8, wit) deed hetzelfde; in een betere stelling maakte hij een fout en moest toen een iets slechtere stelling naar remise keepen en dat deed hij.
Om 16.00u waren er nog 3 partijen bezig, namelijk Peter Bouma (bord 3, zwart), Erik Bouwmans (bord 6, zwart) en Albert Coenen (bord 4, wit).
Erik en Albert stonden gewonnen en dus waren er nog steeds kansen op een overwinning. Die hoop vervloog, toen Peter Bouma (bord 3, zwart) een fout maakte en een stuk verloor. Hij ging echter met zijn dame op pionnenroof en slaagde daar ook gedeeltelijk in. Toen zijn tegenstander echter de dames wist te ruilen, was het pleit beslecht en gaf hij op. Tussenstand 2- 4 en de degradatie werd een feit.
Erik Bouwmans (bord 6, zwart) wist een kwaliteit te veroveren, maar wist de stelling niet te verzilveren, mede omdat zijn tegenstander actief tegenspel had op Erik’s koning. Hij verloor.
Albert Coenen (bord 4, wit) speelde tegen een gelijkwaardige tegenstander een matige opening. Hij wist niet veel te creëeren en bereikte een gelijke stelling. Zijn laatste kans was om de torens te ruilen en af te wikkelen naar een eindspel met 2 paarden (Albert) tegen paard en loper (tegenstander). Albert ontwikkelde activiteit op de koningsvleugel van zijn tegenstander en op een gegeven moment – in een gelijke stelling – ging zijn tegenstander een winstpoging ondernemen, die resulteerde in pionverlies voor hem. Albert liet zich deze kans niet ontnemen en 25 zetten later gaf zijn tegenstander op.

Albert Coenen

Eindhoven 3 1797 De Raadsheer 1 1858 3 5