Voor de wedstrijd tegen de Rooise Dam- en Schaakvereniging, hierna te noemen RDS, had vaste kracht Ad zich al voor de jaarwisseling afgemeld. Vorige week kwam daar ook nog de afmelding van onze derde bordspeler Arnold overheen; ik moest op zoek naar twee vrijwilligers. Tegelijk speelde ook team A en de laatste ronde van de eerste helft van de interne competitie. Ik had inmiddels Jan Toorman gestrikt, die in geval van nood bereid was in te vallen. Dit was duidelijk zo’n geval. Ik ging er van uit dat ik een kwartiertje van tevoren wel iemand uit de zaal zou kunnen overtuigen, maar dat bleek tegen te vallen. Ik zocht bij voorkeur iemand van het vierde team, omdat ik de ratings van de vaste opstelling van RDS gezien had en Jan en Dennis zaten daar ieder al zo’n 400 punten boven. Zelfs mijn rating was hoger dan hun gemiddelde en RDS staat onderaan de ranglijst. Flip bleek onze redder in de nood. Niet voor het bordpunt overigens, maar je kunt een tegenstander toch niet voor niets laten komen opdraven voor een reglementair punt. Dat zou wel heel beschamend zijn.
Mijn tegenstander, naar even later bleek, had achteraf misschien toch liever dat reglementaire punt gescoord. Nu was hij na een kwartier en negen zetjes ook klaar omdat hij zichzelf hielp mat zetten en kon hij toch de rest van de avond toezien. Over beschamend gesproken: Ik meende samen met Toon nog wat te analyseren en wat snelschaakpartijtjes te gaan spelen onder het genot van een drankje of een bakje troost, maar werd er door de dienstdoende vrijwilliger van FAB 28 fijntjes op gewezen dat wij in de speelzaal moesten blijven aangezien wij immers geen huur betaalden voor de barruimte ! De barruimte was verder verlaten en donker dus niet onderverhuurd aan de plaatselijke zwangerschapsyogavereniging of zenboeddhisten  die wij wellicht zouden verstoren met het rumoer dat zo gebruikelijk is bij het schaken. In arren moede hebben wij in enige minuten fluisterend in de speelzaal de hele partij doorgenomen. Zo was de stelling na de negende zet van wit.

20170123 TB R5 B4 Ron - Toon

Toon speelde hier de slechts denkbare zet: Pbc6 ??  Ik deed toen toch maar 10.De6#

Mijn teamgenoten volgden niet onmiddellijk mijn voorbeeld. Het zag er zelfs af en toe naar uit dat Jan en Flip het niet zouden redden. En ook bij Dennis bespeurde ik tekenen van wanhoop. Onderstaande stelling of soortgelijk had hij ook al een zetje of tien daarvoor, maar toen stond de koning nog op c1, Dennis heeft in deze partij lang gerokeerd, moet u weten. Dennis begroef het hoofd in zijn handen, dacht een stevig kwartiertje na en besloot geen risico te nemen en eerst de witte koning in veiliger velden onder te brengen, op h1 dus. Zwart schoof intussen wat met dame of paard heen en weer. Ik was intussen bevreesd dat Dennis ook in deze stelling, die immers soortgelijk was (zou daar het subtiele verschil in zitten ? Ik weet ook niet alles, van schaken dan) nog steeds de winnende voortzetting niet zou vinden, maar ik had hem weer eens onderschat. Waar ik wanhoop bespeurde was sprake van een groot gevoel van verantwoordelijkheid voor het teambelang. Mocht er een miniem rekenfoutje in de offercombinatie zitten dan zou de koning daar moederziel alleen in het midden een te gemakkelijke prooi voor de zwarte stukken zijn. Dennis had geen haast en liet zich niet opjagen door een teamleider die het mat in tien in de schoot geworpen kreeg. Zulke teamgenoten moet je koesteren. Kijk en geniet mee met de slotzetjes en vergeet mijn onnozele praatjes dat dat al op zet tien gekund had:

20170123 TB R5 B2 Dennis - Cor

Dennis maakt het mooi af: 1.Tg6! want op fxg6 volgt 2.Txg6 en op de volgende zet Txh6+ en mat.
Het paard ertussen op e3 of de loper naar g5 is alleen maar uitstel van executie.
Overigens 1.Txg7+ Txg7 2.Dxh6+ Kg8 3.Dxf6 Txg1+ 4.Kxg1 Pd4 5.Lh6 Pe6 6.fxe6 fxe6 7.Lxe6+ Kh7 8.Lf5+ Kg8 9.Dxf8# was ook mooi geweest.
Of: 1.Tg6 fxg6 2.fxg6+ Kh8 3.Lxh6 gxh6 4.Dxh6 Dh7 5.Dxh7#
Kortom: deze stelling verdient een torenoffer. En Dennis een pluim en een punt.

Jans grootste vijand zou de klok worden, zo had hij zelf al van tevoren aangegeven. Maar dat bleek ijdele hoop! Door na de overigens prima opening een paar keer te vlot te bewegen om later tijdnood te voorkomen leek zijn partij onnavolgbaar diepzinnig, ja zelfs compleet suïcidaal, maar uiteindelijk gelukkig toch desastreus te verlopen voor zijn tegenstander omdat hij het was die in tijdnood kwam..
Ze vonden het allebei een leuke pot en, zeg nou zelf, daar gaat het toch om ?

Flip vocht tegen een naderende ondergang. Op zet zestien had hij een centrumpion kunnen slaan onder afruil van de dames maar hij verkoos de dames op het bord te houden. Wit nam acuut het initiatief over en veroverde een stuk voor twee pionnen. Na de 41e zet was daar nog één pion van over en na de 47e stond Flip een volle loper achter. Op zet 57 moest wit op h2 zijn paard geven en ontstond onderstaande materiaalverhouding. De witte koning kreeg niet de kans om te gaan helpen bij de promotievelden daarvan afgehouden door zijn zwarte evenknie en zo’n beetje gebonden aan de zwarte pion; Flip had juist hiervoor 60…f3+ gespeeld en dwong daarmee de koning f1 te bewaken en juist nu hij zijn inspanningen had kunnen bekronen greep hij mis ! Wilde hij zijn pion bewaken om nog op winst te kunnen spelen ? Of meende hij dat het paard ongestraft wat op en neer kon huppen van b6 naar a8 en weer terug ?

20170123 TB R5 B3 Raph - Flip

Flip speelde 61…Pb6??  en Raph was er als de kippen bij met 62.Lc7 Pa8 63.b6 Kd5 64.b7 Pxc7 65.b8D en opgegeven.
Beter was natuurlijk 61…Kd5 62.Kxf3 Kc5 en wit heeft niets meer (dan een half punt). Zelfs als het paard voor de b-pion gegeven moet worden komt wit niet verder omdat zijn loper het promotieveld niet kan bestrijken.

Ron van Hoogstraaten

Δοκεῖ δὲ μοι καὶ FAB28 μὴ εἰναι.

Avond F2; Ronde: 5; Datum: ma 2017-01-23

Eindhoven B