De Combinatie 1 – ESV 1

Vorig jaar werden we in de 1e ronde van de KNSB beker uitgeschakeld door De Combinatie. De loting van de KNSB bracht ons weer in de 1e ronde tegen De Combinatie, dus dit was een mooie kans om revanche te nemen.

Jos speelde op bord vier tegen een naamgenoot. Onze Jos kreeg al vrij snel in de opening een prettige pionnenstructuur. Na afloop van de partij waren de meningen verdeeld of Jos de opmars van de witte a-pion anders had moeten beantwoorden, omdat hij nu een zwakke pion op b6 kreeg. In de partij bleek door het passieve spel van wit de zwakte van b6 geen enkele rol te spelen en kon onze Jos met zwart risicoloos op winst spelen. Hij manoeuvreerde duidelijk beter dan de andere Jos, en wist zijn “zwakke” pion op b5 om te zetten in een sterke vrijpion op a4. Door een ongelukkige koningszet had zijn tegenstander twee problemen. Een blunder in tijdnood maakte een snel einde aan deze partij. 0-1

Luuk speelde in het vroege middenspel een thematische e5 opmars. Deze opmars werd onnauwkeurig beantwoord door zijn tegenstander waardoor Luuk uiteindelijk een vrijpion kreeg en de koningsstelling van zijn tegenstander licht verzwakt werd. Het viel allemaal nog wel mee omdat zwart Lf5 kon spelen. Toen zwart daarna echter die loper ruilde was zijn koningsstelling hopeloos verzwakt en was het helemaal uit. 0-2

René kwam heel goed uit de opening nadat zijn tegenstander ten onrechte zijn dame vroeg in het spel bracht om een pionnenopmars tegen te houden. Door de druk tegen e6 op te voeren wist hij een gewonnen stelling te bereiken. Helaas ruilde hij ten onrechte dames waardoor al zijn voordeel verdween en hij zelfs iets slechter kwam te staan. Toen hij om een verloren pion terug te winnen een stel torens ruilde i.p.v. te proberen torens te verdubbelen op de zevende rij, kwam hij verloren te staan. 1-2

Hoewel er niet met 1 e4 werd geopend en Bas geen c6 speelde, kwam Bas via een zetverwisseling toch in de ruilvariant van de Caro-Kann terecht. Bas zette een minoriteitsaanval in maar moest goed op zijn koningsstelling letten vanwege zwakke zwarte velden. Door goed zwakke punten te dekken kwam hij iets beter te staan. Dat veranderde toen zijn tegenstander de druk voelde om op winst te gaan spelen. Deze druk resulteerde vrij snel in een blunder, waarna Bas toesloeg via een koningsaanval. 1-3

In de volgende ronde treffen we eersteklasser Voerendaal.

Alessandro Di Bucchianico

De Combinatie     2110    –    Eindhoven                  2243      1 – 3