Voerendaal  – ESV

Na de overwinning in de eerste ronde van de KNSB beker tegen poulegenoot De Combinatie, wachtte ons nu een zwaardere opgave: voormalig Meesterklasser Voerendaal. In de 1e klasse speelt Voerendaal met zeven sterke Duitsers, maar wij verwachtten dat ze die niet konden opstellen op een donderdagavond. Dat bleek niet helemaal juist te zijn, want Voerendaal had GM Daniel Hausrath op bord 1 en IM Christian Braun op bord 2. Blijkbaar wilden ze tegen ons geen risico nemen.

De wedstrijd verliep anders dan onze onvolprezen webredacteur “adplus” deed vermoeden bij zijn eerste melding van de uitslagen van deze wedstrijd. Lange tijd zag het er erg goed uit voor ons, met name door de verrassing die Mykola uit zijn hoge hoed toverde. Ik had hem ’s middags nog gesproken bij een nationale bijeenkomst in Utrecht. Mykola vertelde dat hij slecht geslapen had en daarom ging proberen snel te winnen en als dat niet zou lukken, snel remise maken. Ik verwachtte daarom een snelle remise, maar ik zat er behoorlijk naast in mijn voorspelling:

Dat was een enorme opsteker en ook op de andere borden zag het er gunstig uit voor ons. De tegenstander van Luuk ging a tempo in op een eindspel wat er erg goed uit zag voor Luuk: loperpaar en betere pionnenstructuur. Jos was wel licht in de problemen, weinig tijd en een mindere stelling. Aangezien de stelling zeer gesloten was leken er echter nog wel kansen op remise. Bas kwam met volkomen gelijke stelling uit de opening. Hij kon een aantal stukken ruilen en de opmars d6-d5 doorzetten. Daarmee loste hij de zwakte op d5 op en ontstond er een stelling waarin hij het structurele voordeel had van de meerderheid op de damevleugel maar zijn tegenstander een licht initiatief. Dat gebruikte zijn tegenstander slim door f7-f6 uit te lokken waarmee de zevende rij van Bas werd verzwakt. Vervolgens bezette zijn tegenstander de c-lijn waardoor de stelling lastig te spelen werd voor Bas. Objectief was de stelling gelijk maar een fout van de kant van Bas zou fataal zijn. Plotseling ging toen alles mis. Jos verloor toch en Luuk probeerde te lang op winst te spelen, kwam in tijdnood en verloor plots het toreneindspel. Toen moest Bas dus winnen om gelijk te maken. Al snel kwam hij er echter achter dat hij alle zeilen bij moest zetten om niet te verliezen. Langzaam kwam hij echter toch in de problemen zowel op het bord als op de klok. Hij wikkelde af naar een toreneindspel met een pion minder wat hem nog redelijke remise kansen leek te bieden. Dat was ook zeker zo, maar het tempo met 5 seconden increment is zeer verraderlijk en lastig voor de verdedigende partij. Dat bleek nu ook en helaas verloor Bas snel.

Bovenstaand verslag is vrijwel geheel gebaseerd op de aantekeningen van Bas, die uitgewerkt zijn door:

Alessandro Di Bucchianico

Voerendaal 2358 Eindhoven 2222 3 1 do 08 dec