Eindhoven 1 – HMC Calder 2

Op papier is HMC Calder 2 één van de sterkste teams in onze poule, maar doordat er regelmatig twee spelers aan het eerste team moeten worden afgestaan heeft dit team zelden in de sterkste opstelling kunnen spelen. Dat zal wel de verklaring zijn waarom HMC Calder 2 zo laag staat. Het was dus afwachten in welke opstelling we tegemoet getreden zouden worden. Ook deze keer bleek dat er twee sterke spelers in het eerste moesten spelen. Ik was daarom optimistisch over een goede afloop, maar op de borden moet het er natuurlijk wel uit komen.

Luuk was verhinderd omdat hij voor zijn werk naar het buitenland moest. Gelukkig werd er welwillend gereageerd op ons verzoek om vooruit te spelen. Luuk trof een zeer goed voorbereide jeugdspeler die het hem onmogelijk maakte op winst te spelen. ½ – ½

Tijdens de wedstrijd zelf kreeg ik een andere jeugdspeler tegenover mij. Die dacht lang na tijdens de eerste vijf zetten van de opening en produceerde creatieve, maar zeer passieve zetten. Ik vond een manier om hem direct onder druk te zetten door een snelle opmars d7-d5. Dat leverde mij een vrij stukkenspel op. Mijn tegenstander koos ervoor om een vervelende penning op te heffen door zijn koningsstelling te verzwakken. Toen hij over het hoofd zag dat pion f2 gepend stond, kon ik via een vervelend tussenzetje zijn koningsstelling onherstelbaar aantasten en snel een vol punt noteren.  1½ – ½

Hans speelde een rustige, gezonde partij waarin zijn pogingen om initiatief te nemen bekwaam werden gepareerd door zijn ervaren tegenstander. Als gevolg hiervan werd het evenwicht nergens verbroken en was remise het terechte resultaat van deze partij. 2 – 1

Jos speelde een uitstekende partij. Door een slimme openingskeuze liet hij zijn tegenstander als het ware tegen zichzelf spelen. Het resultaat was een Maroczy-opstelling waarin Jos alle voordelen van dit type stelling goed uitbuitte. De b5-opmars die zijn tegenstander speelde werd door Jos goed opgevangen met een sterke vrijpion als resultaat. Verder won Jos een pion en dat werd snel een vol stuk toen zijn tegenstander de stelling probeerde te compliceren. 3 – 1