Eindhoven – De Stukkenjagers 2           Ronde 9

In deze laatste ronde stond er voor beide teams niets meer op het spel. Wij konden na het verlies tegen DJC Stein geen kampioen meer worden, en De Stukkenjagers 2 kon niet meer degraderen. Iedereen kon dus vrijuit spelen. Vanwege het extreem mooie weer verwachtte ik een aantal snelle remises, maar dat bleek een misvatting te zijn.
Er werd vol inzet gespeeld.

Bas moest tegen de remisekoning van onze tegenstanders. Het grote krachtsverschil kwam echter duidelijk naar voren en na een onnauwkeurigheid in de opening kreeg Bas al snel winnend voordeel. Een penning en een koning die weinig bewegingsvrijheid had leverde al snel materiaalwinst op. Omdat de koning van de tegenstander op de tocht bleef staan, kon Bas snel de winst binnenhalen. 1-0

Met mij wilde het dit seizoen niet echt lukken met wit. Na drie moeizame remises verloor ik zelfs in Dordrecht, terwijl ik met zwart 4 uit 4 scoorde en zelfs drie keer direct uit de opening won. Raar, want ik beschouw mezelf toch echt als een typische witspeler. Ook nu ging het weer moeizaam. Ik speelde de thematische aanval op de damevleugel erg traag waardoor mijn tegenstander alle kans kreeg een koningsaanval op te bouwen. Dat deed hij dan ook met verve. Ik bracht nog een kwaliteitsoffer met het idee tegenspel te krijgen via een sterke vrijpion, maar een elegant dameoffer doorkruiste mijn plannen. 1-1

Jan kreeg een gambiet te bestrijden en koos er voor een veilige variant te spelen waarin de pion niet aangenomen wordt. Even daarna besloot hij een andere pion te winnen. Dat bleek in combinatie met een wankele koningsstelling een riskante onderneming. Hoewel de tegenstander van Jan het niet helemaal optimaal speelde, werden de dreigingen Jan toch snel te veel. 1-2

René stond de hele partij iets beter, maar verder komen was lastig vanwege zwakten in zijn pionnenstructuur. Toen zijn tegenstander in tijdnood niet oplette, was René er als de kippen bij om door tactische middelen zijn pionnen toch in beweging te zetten. Dit leverde een stelling op met groot voordeel. Toen de tegenstander van René daarna over het hoofd zag dat René in een korte slagwisseling een toren met schaak kon slaan, was het meteen uit. 2-2

Luuk kreeg ook een gambiet te bestrijden. Ook hier een pionoffer, maar daarna kreeg hij ook nog een stukoffer om zijn oren. Het werd een spannende partij waarin Luuk waarschijnlijk ergens het stukoffer had kunnen weerleggen. De verwikkelingen in de partij eindigden echter in remise door eeuwig schaak.  2½ – 2½

Hans won door de dreiging van een mat op de onderste rij een pion en dat leek door de overgang naar een eindspel tot een gemakkelijke winst te leiden. Er onstond echter een eindspel van loper tegen paard, met daarbij op beide vleugels pionnen. De pionnen op de koningsvleugel werden geruild en dat is in principe ongunstig voor de loper. Het was allemaal nog gewonnen geweest als Hans ten koste van de flexibiliteit van zijn pionnenstructuur een pionzet zou doen om een essentieel veld dat niet door zijn loper bestreken kon worden onder controle te krijgen. Toen hij dat niet deed, wist zijn tegenstander een vesting te bouwen waardoor Hans in remise moest berusten. 3 -3

Mykola nam in de opening een pionoffer aan. Er onstond een ingewikkelde stelling waarin zijn tegenstander compensatie had voor de pion, maar ook niet meer dan dat als Mykola nauwkeurig bleef spelen. Dat deed Mykola en het leek er zelfs even op dat Mykola winstkansen kreeg. Na de tijdcontrole werd echter snel duidelijk dat geen van de partijen op winst kon spelen en eindigde de partij door zetherhaling in remise. 3½ – 3½

Jos was als laatste bezig. Hij had door subtiel positioneel spel een zeer goede en misschien zelfs gewonnen stelling bereikt in het middenspel. Bij de overgang naar het eindspel werd zijn materiële voorsprong opeens minder waard toen zijn tegenstander een vrijpion kreeg. Die vrijpion zorgde voor voldoende tegenspel voor zijn tegenstander. Helaas speelde Jos niet accuraat waardoor hij zelfs in de problemen kwam. Tot overmaat van ramp overzag hij een manier om remise te forceren waarna het toreneindspel zelfs verloren ging. 3½ – 4½

Een zeer matig slot van het seizoen waarin we onnodig de laatste twee wedstrijden verloren terwijl we beide wedstrijden makkelijk hadden kunnen winnen. Volgend seizoen opnieuw proberen te promoveren door de gecreëerde kansen (en die waren er in alle wedstrijden) wel te benutten.

Alessandro Di Bucchianico

Eindhoven