Verslag van de teamontmoeting de Combinatie 2 – Eindhoven 3 op 04-11-2017.

De Combinatie had gevraagd om een partij op maandagavond bij ons vooruit te kunnen spelen. Ik ben van mening dat dit moet kunnen. In Eric Bouwmans vond ik iemand die dit graag wilde, Erik speelde met wit tegen Tibor Hurkmans. Hij heeft een goede partij gespeeld, maar volgens zijn mening en ook die van het thuispubliek had hij de partij kunnen winnen. Echter het eindigde in remise, Paard en Loper voor onze speler en een Toren voor Tibor.

Toen kreeg ik nadien bericht van Dennis dat hij i.v.m. verhuizing, verhinderd was op zaterdag 4 november, ik dacht niet zo’n ramp ik heb een speler over. Toen kreeg ik bericht dat Henny verhinderd was, d.i.v. met de crematie van zijn zus op 4 november. ( nogmaals gecondoleerd Henny). Dus moest ik weer op zoek gaan een bereidwillige invaller. Kreeg een mailtje van Jeroen of ik een speler over had, niet dus, een tekort evenals Jeroen. Ik stuurde een mail naar Cornelis Korver met uitleg en het verzoek of hij wilde invallen. Ik kreeg een mail van Jeroen dat hij twee personen had die bereid in te vallen, good old Loet Versfeld en onze voorzitter sinds kort Frits Schalij. Ook ik had een positief bericht ontvangen van Cornelis, hij zou present zijn op 4-11 bij de Combinatie.

Op bord 1: Peter Bouma – John Loomans 1/2

Peter had zich met wit voorbereid. Een mooie pot die hij had moeten winnen volgens zijn zeggen, maar naar 47 zetten een onnauwkeurigheid en weg was de winst. Na een rustige e4-d6 opening kreeg zijn tegenstander het Loperpaar en Peter de Paarden. De stelling was gesloten, nadat John op de Damevleugel ging aanvallen, zag Peter zijn kans schoon om op de Koningsvleugel aan te vallen. John moest zijn stukken terug dirigeren en na Dameruil was Peter zijn e- pion doorgebroken en stond voldoende gedekt. Even later kreeg Peter de keuze om een kwaliteit te geven tegen een extra vrijpion. 2 vrijpionnen op d5 en e5 tegen een kwal zou voldoende moeten zijn dacht Peter. Helaas mistte Peter hij zoals al eerder gezegd de juiste voortzetting waarna tot remise werd besloten.

Bord 2: Martin van der Sanden – Nico Schellingerhout 1/2

Nico met zwart speelde de Najdorf, Martin speelde vroeg f4-f5 waarop Nico Dameruil aanbood. Het vervolg was een ongebalanceerd middenspel zonder de Dames. Martin deed het prompt fout door e4-e5 te spelen, het zag er dreigend uit, maar na Pf6- g4! stond Nico plots beter. Na een afruil ontstond er een eindspel met een verre vrijpion en leek het een kwestie van tijd om de winst binnen te halen. Helaas koos Nico het verkeerde plan en liet de stelling verzanden in een loper + 2 pionnen tegen Paard+ pion, hier viel geen eer meer te behalen en werd tot remise besloten.

Bord 3: Stefan Rooijakkers – Cornelis Korver 1-0

Cornelis wilde graag wit en was kort in zijn commentaar, gelijk eindspel, Toren + Loper en 4 pionnen maar door slechte stand van de Koning verloren.

Bord 4: Ellen Meijer – Loek van Rey 1/2

Kort na de opening werden 2 lopers en een Paard afgeruild, Ellen had een dubbelpion op de e- lijn, maar ook een open f-lijn. Daardoor kon ze gaan aanvallen, en toen ontstond door pionnenruil een open h-lijn  voor haar. Loek overzag op de 29e zet een simpel pion verlies omdat zijn pion op f6 gepend stond. Loek wist echter met zijn Koning naar e8 te vluchten, alwaar hij veilig stond. Later werden ook de Dame en de Torens geruild waarna er een Paarden eindspel overbleef. Ellen had wel nog steeds een pion meer, het was moeilijk te winnen en Ellen bood op de 47e zet remise aan wat Loek accepteerde.

Bord 5: Tibor Hurkmans-Eric Bouwmans 1/2

Bord 6: Teamleider Piet Berkers-teamleider Arnold van der Heijden 0-1

Wij kennen elkaar al 30 jaar, de laatste partij heb ik gewonnen en Piet was gebrand op revanche. Het werd een fraaie overwinning voor de zwarte leeuw van Arnold. Helaas was dit na later bleek het enige volle punt.

Bord 7:Karel Jeurissen-Paul Hanique 0-1

Engelse opening, in het middenspel pion verloren. Karel vergat de pion voldoende te dekken. Daarna een taai spel, en na weer een verkeerde Torenruil kon zijn vrijpion doorlopen.

Bord 8: Kees van Pelt –Ewout Snoeck 1-0

Kees van Pelt opende met f4, onbekend voor Ewout. Na het logische d5 en andere vervolgzetten, speelde wit Lb5. Na a6, sloeg hij op c6 en ontstond een dubbelpion. Ewout dacht dat hij met het loperpaar wel compensatie zou hebben, in het vervolg bleek dat deze toch moeilijk beide actief te krijgen waren. Wel kon de gefianchetteerde loper van wit op b2 onderbroken worden met pionnen op d4 en c5, waardoor de loper op b7 actiever werd, echter nog wel geblokkeerd door een pion op e4. Middels La3 viel zwart de pion op c5 aan. Ik koos ervoor direct met Db5 deze te dekken, maar hierdoor kwam wit met de toren op e5 binnen en kon ik deze pion op c5 niet meer voldoende dekken. Eerst slaan op e4 had gemoeten, waardoor de toren geen open lijn had. Hiermee was wel de diagonaal voor de loper op b7 open en door Tg6 ontstond dreiging op g2. Nadat wit met de toren geslagen had op c5 en zwarts Dd7, speelde wit Db4 met de dreiging op de diagonaal a3 – f8. Zwart vervolgde met De7 met dreiging De1, die echter weerlegd werd door Te5. Er had Ld5 gespeeld moeten worden waardoor de witte toren op c5 was afgesneden met veel voordeel voor zwart op de open e-lijn (zie stelling na 24.Db4). In plaats daarvan werden de dames en 1 toren geruild en ontstond een eindspel met ongelijke lopers en ieder een toren en wit 2 pionnen meer. Na veel schuiven en behoorlijk wat tijdnood voor mij, mistte zwart nog een kans op winst van de wits loper (zie stelling na 45.Te8). Nog een fout van zwart waardoor de loper verloren ging, betekende het einde van de partij. Zonder deze fout, zou wit met 3 pionnen meer het toch nog knap lastig hebben gehad (zie stelling na 84.Kg7)

Dit keer geen remise voor ons team, maar een onnodig verlies.

Volgende keer 25 november thuis tegen EVS moet het beter.

Arnold in samenwerking met alle spelers.

De Combinatie 2

Eindhoven 3