Ontmoeting:  Eindhoven 3 – de Kentering 1  ware thriller. (4,5-3,5)

Eindhoven 7 april 2018,

Wie verwacht had dat het een saaie ontmoeting zou zijn, kwam bedrogen uit. We waren voor het eerst overtallig, dat hielt in dat er iemand af moest vallen. We willen allemaal graag spelen dus trok ik mezelf terug en was misschien wel een hele nuttige non-playing captain.

Op bord 1 kreeg Nico ergens midden in de partij een stuk cadeau en dat was gelijk het einde van de partij.

Bord 2 was een ware triller, Erik speelde tegen de sterke Stan Heijmans die je 3 keer moet verslaan om de winst binnen te halen. Waarom Stan een stukoffer deed was mij niet geheel duidelijk maar het zal zijn voor aanvalskansen te creëren. Dat dit nog niet zo gek was bleek in de partij, Erik moest continu op zijn qui-vieve zijn om niet ten onder te gaan. Toen ik het punt al had geteld voor ons deed Erik een verliezende zet, Stan deed een stukoffer en het was gelijk uit. Erik was erg teleurgesteld na zijn prachtige partij en dat is heel goed te begrijpen, maar Erik er komt nog een ronde.

Peter was het eerste klaar, vroeg in de partij pakte zijn tegenstander een vergiftige pion met zijn Toren. Peter reageerde adequaat met een loper vork op Toren en Paard, en dat won altijd een stuk. Toen gelijk erachteraan de tegenstander ook nog een Toren weggaf was het uit.

Loek overspeelde met wit zijn tegenstander in de opening, plots haperde de machine, Loek deed enkele mindere zetten met  zijn Dame en overzag tenslotte dat hij een gaatje had moeten maken voor zijn Koning en moest opgeven. Ook Loek was hevig teleurgesteld en hij verliet direct de speelzaal, jammer Loek volgende keer beter.

Dennis op bord 5 speelde een formidabele Leeuw met zwart na slecht uit de opening  te zijn gekomen, ik ben bekend met de stelling maar hoe Dennis het afmaakte! geweldig wat een mooie combinatie, complimenten Dennis. Ik wil graag een aantal keren met jouw de Leeuw doornemen om er van te leren!

Ewout speelde tegen een van mijn schaakvrienden de zeer sympathieke Jan Arts een sterke speler alhoewel je dat niet aan zijn rating zou zeggen. Ewout kwam al vroeg onder druk en moest alle zeilen bijzetten om niet ten onder te gaan. Maar complimenten voor Ewout hij pareerde alle aanvallen maar moest toch pionverlies incasseren. In een moeilijk toreneindspel wist hij zich prima staande te houden, hij moest op remise spelen van mij, dat zou hoogstwaarschijnlijk tot teamwinst leiden. Jan Arts had het niet meer en vluchtte van de ene naar de andere partij en kon zijn zenuwen nauwelijks de baas. Ewout bleef uiterlijk heel rustig, maar zijn bewegende benen onder de tafel verraadde ook hier de spanning.

Henny die ik vooraf al had gezegd op zijn tijd te letten speelde een uitstekende partij, en kwam in het eindspel een pion voor.

Jan Arts en Stan Heijmans stelde verschillende keren voor om 2 remise’s te doen, bij Henny en bij Ewout, bij Ewout vond ik dit een goed plan maar Henny moest doorspelen ondanks zijn krappe tijd, voor de winst. En het gebeurde precies zoals ik het wilde, Henny won nog een pion en dreigde er nog een te winnen waarna de tegenstander opgaf! Ewout moest nog even doorvechten voor remise, toen Jan het niet meer zag zitten deed hij een mindere zet waardoor Ewout zijn pion terugwon en Jan gelijk remise gaf.

Karel op bord 8 stond al vrij snel minder, slechter en toen verloren, dit was echter al veel eerder in de teamontmoeting.

Onze 1e winst dit seizoen, de laatste ronde spelen we thuis op zaterdag 21 april 12.00 uur tegen het sterke team van de Vughtse Toren 1.
P.S. dit verslag is geschreven vanuit mijn eigen beleving!

Arnold.

Eindhoven 3