Het verslag in omgekeerde volgorde van binnenkomst:

Thijs de Groot (2014) – Wil van Dijck (1617) 1-0

In deze eerste externe partij voor schaakvereniging Eindhoven mocht ik op het eerste bord aantreden tegen Thijs de Groot, met een rating van 2014. Dat is een ratingverschil van 400 in mijn nadeel maar daar laat ik mij niet door afleiden. Het wordt een rustige Weense partij die lang in evenwicht blijft. Thijs krijgt wel kansen om de partij naar zich toe te trekken maar is duidelijk niet van plan om het achterste van zijn tong te laten zien. Vooral op de twee paardzetten naar h5 ben ik niet trots. Na de 17e zet had ik toch door moeten zetten maar ik wilde het rustig houden. Alles blijft beperkt tot een verschil van een half puntje (volgens Fritz!) totdat ik op de 25e zet probeer een pion te beschermen terwijl ik eigenlijk wel weet dat het niet goed is. Nooit doen tegen een sterkere speler, maar dat soort wijsheden vergeet ik altijd tijdens een intensieve partij. Stelling na 25… Pg6-e5
Na afruil van de dames, de c-pion en het paard op e5, krijg ik een lelijke dubbelpion op de e-lijn die ook nog eens wordt afgestopt door een witte pion. Thijs heeft twee gezonde pionnen op de damevleugel waar nog een pion van mij tegenover staat. Het afmaken van de partij is Thijs wel toevertrouwd. Jammer dat ik deze eerste partij geen beter resultaat heb gescoord.

Kees van Hooidonk (1421) – Peter van der Aalst (1344) 1-0

Ron van Hoogstraaten (1487) – Harrie Verbaarschot (1561) 1-0

Erik Jan Esmeijer (1232) – Piet van Wetten (1369) 1-0
Zaterdag de eerste competitiewedstrijd met wit tegen Piet van Wetten op bord 8.
Ik dacht gedurende de hele partij beter te staan en druk uit te oefenen op mijn tegenstander. Naspelen in Fritz laat een heel ander beeld zien. Steeds staat wit in de min en dit loopt zelfs op tot -1. Na een paar onnauwkeurige zetten van Piet kan ik de partij naar me toe trekken. Met een doorgebroken pion haal ik een dame. Daarna slaat het noodlot toe. Nadat mijn koning een paar keer schaak wordt gezet blunder ik bij mijn volgende zet de zojuist behaalde dame. Heb je vier uur zitten ploeteren voor de winst zie je in een keer al je inspanningen als vergeefse moeite in rook opgaan. Gelukkig had ik het domme geluk met een andere pion één zet sneller te kunnen promoveren dan Piet met zijn pion. In tweede instantie toch gewonnen, pffffff…. Na de nodige commotie onder toeschouwers zegt iemand dat zo’n blunder geen rol speelt want het is het resultaat dat uiteindelijk telt. Voor belangstellenden de partij (zonder blunder overigens haha.) Leuk om in een combinatieteam te spelen en ik verheug me al op de volgende wedstrijd.

Ger Dekker (1582) – Flip Stomps (1444) 1-0
Ik speelde met zwart tegen Ger Dekker(1582) russisch. Op zet elf veroverde hij mijn pion op b7, waardoor mijn pionnenstelling erg wankel werd. De druk werd steeds verhoogd en er ontstond een eindspel met voor hem een toren en voor mij een paard met beiden nog een aantal pionnen. Ik heb nog een tijd doorgespeeld in de hoop met het paard als verrassing nog een dubbele aanval met schaak te kunnen uitvoeren, maar daar trapte Ger niet in.

Frits Boudewijns (1478) – Alex Paz Soldan (1445) 1-0
Na een lange tijd niet te hebben gespeeld bleek het moeilijk te zijn het spel weer op te pakken. Vooral met zwart is het voor mij lastig spelen vandaar dat ik al vroeg in de problemen raakte. Ik had wel wat agressiever mogen spelen vind ik zelf.

Pieter van Dam (1446) – Kurt Kohler (1826) 0-1
Een Benoni oude stijl ontwikkelde zich tot een comfortabele stelling voor wit met een vastzittend pionnencentrum c4-d5-e4. Wit koos ervoor om niet te rokeren en een voortzetting van de koningsaanval met h4-h5 was logisch. Om onbekende redenen koos ik ervoor om het solide centrum op te offeren voor een doorgebroken pion op e6. Deze bleek uiteindelijk toch niet te houden en de tegenaanval van zwart over de f-lijn was niet meer te stoppen. Wat volgde was bekwaam uitspelen door mijn tegenstander en de nul was een feit.

Eindhoven/Son & Breugel 4 (1431) Deurne 1 (1598) 3 – 5
Dijck van, W. (Wil) (1617) Groot de, T. (Thijs) (2014) 0 – 1
Hoogstraten van, R.J.M. (Ron) (1487) Verbaarschot , H.F. (Harrie) (1561) 1 – 0
Stomps , B.W.P. (Flip) (1444) Dekker , G.W. (Ger) (1582) 0 – 1