Een uitwedstrijd maar wel in Eindhoven, tegen WLC dus. En om niet te degraderen moeten er matchpunten vergaard worden. Terwijl de opening op de meeste borden nog rustig gaande was had Tommy op bord zes al een voor Flip onontwarbare kluwen van problemen in de stelling gewoven. Flip doorzag wel dat zijn volgende zet cruciaal zou zijn voor het verdere verloop van de partij, maar koos niet de juiste voortzetting, speelde tegen beter weten in nog enige tijd door maar had ook meteen op kunnen geven. Zijn commentaar na afloop: onze jeugdopleiding is kennelijk te goed..
1-0

Er gebeurde van alles op de overige borden, waarover later meer, maar het matchpunt werd uiteindelijk na veel vallen en opstaan binnengehaald door Roeland op bord 3. Kijk mee en huiver, maar eerst in zijn eigen woorden:
Op bord drie speelde ik met de witte stukken. Net als in de vorige ronde besloot mijn tegenstander 1. c4 te bestrijden met 1. … f5. Nadat zwart ook d5 had gespeeld, kreeg ik een sterk paard op e5. Vanwege een zwarte achtergebleven pion op b7 en een half open c-lijn voor wit, besloot ik ten strijde te trekken op de damevleugel. Na een grote afruil van stukken bleven we met lopers van tegenovergestelde kleur over. Mijn tegenstander bood hier remise aan. Met actievere stukken en een duidelijk aanvalsdoel op b7 besloot ik door te spelen. In tijdnood blunderde ik een pion op zet 31, echter zag zwart dit niet. Met nog een paar minuten op de klok dacht ik de b7 pion te winnen. Toen ik de pion oppakte, realiseerde ik me dat ik zojuist een toren van de b-lijn had gespeeld. Regels zijn regels, dus aanraken is zetten. Met een toren minder en beiden weinig tijd op de klok speelde ik nog even door. Plotseling blunderde zwart een paar zetten later een dame. Ik speelde het slecht uit, waardoor ik zwart een toren en loper teruggaf. Nadat de tijdnood voorbij was kon de balans opgemaakt worden. Een eindspel met dame en vijf pionnen voor wit tegen twee torens en vier pionnen. Nadat wit nog twee pionnen wist te winnen gaf zwart op.

Het verslag van Wendy:
De opening was Spaans. In de hele partij bleef het gelijk. Er werden een heleboel stukken geruild en uiteindelijk had ieder een dame, paard en een paar pionnen op het bord. Beide spelers wisten niet wat ze moesten doen en het werd remise.
Een verstandig besluit ! Wij oudere jongeren plegen door te spelen tot we verloren staan, maar Wendy niet. Bovendien komt voor haar de tijd dat ze wel weet wat ze moet doen met rasse schreden dichterbij. Wij hebben dat moment reeds lang achter ons gelaten..

WLC 3

Eindhoven/Son & Breugel 4