Uiteindelijk mogen wij niet ontevreden zijn met het matchpunt tegen de, op papier, aan alle borden betere spelers uit Oss. Maar bij 3½-3½ was er een gouden kans om er met de winst vandoor te gaan:

Wil kreeg een punt cadeau, maar had er liever voor gespeeld.
De beste prestatie werd geleverd door Wendy die aan bord twee met wit het volle punt binnenhaalde. Zij verwoordt het zelf zo: De opening was de Caro-Kann. In het begin stond alles gelijk. Daarna kwam zwart een pion achter te staan, omdat de h-pion erg zwak was. De torens werden afgeruild en wit stond beter. Uiteindelijk werd de loper met het paard afgeruild en de koning van wit was al bijna bij de zwarte pionnen. Wit had een vrijpion en die liep door tot de overkant. Op de 53e zet gaf zwart op.

Zonder de overige partijen te hebben gezien kan ik nu al stellen zelf de slechtste zet van de dag te hebben gedaan. Met een stuk meer besloot ik in de eerste tijdnoodfase het stuk terug te geven voor een gewonnen eindspel. Dat had misschien beter gekund maar met vier minuten voor evenzovele zetten koos ik voor ‘zekerheid’:

Paul kon geen standhouden tegen Jan Dopper. Jan wordt door de bond dan ook 199 punten hoger ingeschat. In het verleden wist Paul daar wel raad mee. Vandaag even niet:

Roeland aan bord drie:
Met de zwarte stukken ging ik voortvarend van start. Echter koos ik een verkeerde manier om de stukken op de damevleugel te ontwikkelen. Ik speelde de ogenschijnlijk logische zet Pc6, met als resultaat dat al mijn stukken op de damevleugel letterlijk vast stonden. Wit kon eenvoudig ontwikkelen en een aanval opbouwen. Wit dacht een stuk te winnen door een pionvork op twee lichte stukken, echter had de tegenstander mijn tegenaanval met f5 gemist. Dit bracht mij weer terug in de wedstrijd. In het eindspel speelde ik te onnauwkeurig en kon wit met twee torens op de zevende rij komen. Dit resulteerde in pionverlies. In tijdnood miste ik nog een trucje, waardoor wit een loper, toren en de partij wist te winnen.

Flip met wit:
Het begon met Koningsindisch, maar op de derde zet kwam hij met c5. Pakken leek mij niet zinvol. Op de achtste zet verloor ik een tempo door Lg5, moest na h6 direct weer terug. Die loper werd later geslagen door Pg4, waardoor ik de open f-lijn kreeg. Om de druk op de koningsvleugel wat te verminderen dan maar de opmars met pionnen a en b. Hij nam niet en ik liet bewust a4 vrij hetgeen later goed uitkwam door de dreiging van mijn paard op a4 met aanval op b6, waardoor zijn toren steeds terug moest naar b8. Had wel zijn 27e zet over het hoofd gezien, waardoor mijn toren op f6 werd ingesloten. dat leverde loper + pion tegen toren op. Het stond aardig dicht en ik bood remise aan, maar hij moest van zijn teamleider doorspelen en toen was het snel gebeurd met zetherhaling.

Met deze uitslag zijn wij als zesde geëindigd in onze poule. Een schrale troost is dat de uitslag van mijn partij daar weinig aan had veranderd: Bij winst zouden we een half bordpuntje onder Dubbelschaak 3 gebleven zijn dat vijfde werd. Bij verlies zouden we met precies dezelfde score als Garde 3 hen op grond van het onderling resultaat toch achter ons gelaten hebben.

Ron van Hoogstraaten

The day after.
Ondanks dat het dus geen donder uitmaakt voor de stand aan het eind van het seizoen, heb ik zelden zo lang wakker gelegen na een potje schaak. Het was niet de groepsdruk; over het algemeen kan ik mij daar redelijk aan onttrekken. Ook niet het feit dat iedereen om het bord heen stond hetgeen ook de spanning verhogen kan. Ik moet bekennen dat dat wel meewoog bij het besluit mijn paard te offeren, om het publiek te behagen. Het volslagen misplaatste superioriteitsgevoel dat mij bekroop in deze gewonnen stelling waarbij ik alle omstanders liet zien hoe je zoiets degelijk en toch mooi afhandelt en de deceptie die daarop volgde meteen na het doen van mijn grafzet Dxg8? wetend dat daarmee alles verdampt heeft mijn gemoed zo hevig aangegrepen.

Tien jaar lang al mijn vrije tijd op zoek naar de beste zet. Conditietrainingen, haptonomie, yoga, zen, een team van topcoaches en vele trainingssessies: alles binnen dertig seconden te grabbel gegooid. Nooit zal ik het leren.
Een sprankje hoop: terugkijkend op een score van 4 uit 5 en een W-We van 1.93 mag ik eigenlijk niet ontevreden zijn. Maar er is dus nog ruimte voor verbetering. Volgend seizoen dan maar ?

Eindhoven/Son & Breugel 4

OSV 2