Wie naar de uitslag en de ratings kijkt, zou zeggen dat het een makkelijk avondje was. Maar dat is scorebordjournalistiek en daar doen we hier niet aan. De waarheid is dat het zomaar 2-2 had kunnen zijn.

Ad ging voortvarend te werk met een pionnenstorm op de damevleugel. Op de koningsvleugel werd hij opgezadeld met een gat op g7 en een dubbelpion op de f-lijn, die voorkwam dat zijn stukken de koning te hulp konden schieten. Hij overleefde de aanval met een pion minder, maar zijn koning kon in het vervolg van de partij geen rustig plekje meer vinden. Later won hij een kwaliteit en wist met hulp van de klok de partij te winnen in een onduidelijke stelling.

Ook Jan had een pionnenstorm op de damevleugel, maar dat was dan ook de kant waarop zijn tegenstander gerokeerd had. Hij opende de koningsstelling en.. van het vervolg heb ik door tijdnood weinig meer meegekregen, maar in de slotstelling was hij nog steeds de koning aan het bestoken en won hij een dame.

Jeroen kwam uit de opening met  een stelling zonder zwaktes en een duidelijk aanvalsdoel; een pion op e3, en daarachter de koning. De e-lijn werd met zwaar materiaal bezet en de partij werd binnengehaald.

Zelf kwam ik vanuit de opening met een chaotische stelling. Na wat schermutselingen kwam ik in een 2T+P eindspel met een pion minder, maar meer activiteit. Oprukkende pionnen op de damevleugel  werden zo dreigend dat er een kwaliteit voor geofferd moest worden, maar de achterstand was inmiddels al 3 pionnen, tegenover twee torens die de koning vastzetten op de achterste rij. Met wat geluk wist ik de partij toch nog in de late uurtjes te winnen, maar volgens de computer was het allemaal niet best.

Door deze overwinning doen we goede zaken, maar omdat HMC ook won, blijven we een matchpunt achter.

Rien de Böck

WLC B