Avondteam kampioen!

Voor aanvang van de wedstrijd werd duidelijk dat we kampioen konden worden; in de ronde waarin we vrij waren vielen de andere uitslagen onze kant op. We hadden een matchpunt voorsprong en zoveel bordpunten gespaard dat een gelijkspel zou volstaan. Dat bleek geen overbodige luxe te zijn. Wie nu verwacht dat we op vier remises zonder strijd gingen spelen zat er flink naast.
Jan Vosselman met zwart op één pakte in de opening een pionnetje met zijn dame. Dan hoor je nog wel eens dat deze vergiftigd is, maar de dame kon gewoon teruglopen. Dit kostte slechts wat tempi en de dame liep gewoon terug. Jan ruilde twee stukken af tegen een pion en zat te loeren op een pionnenopmars. Alessandro speelde met wit aan bord twee een solide opening waarin hij ruimte pakte en vooruit ging. Hans Bosscher had de doorschuifvariant van het Frans op het bord. Hij wist de witveldige lopers af te ruilen, wat gezien de pionstructuur een goed plan was. Wel kwam wit op de koningsvleugel richting zijn koning. Rien kwam actief uit de opening na een Aljechin en ging op de koning af.
We leken op rozen te zitten. Toch kwamen we op achterstand. Door drukte bij de eigen partij had ik even gemist wat er precies gebeurde, maar volgens Jan maakte hij een blunder in goede stelling. Kort daarna kwam Alessandro remise overeen. Hij vond het te riskant om door te spelen. Nog twee partijen bezig, en die gingen beide door tot in diepe tijdnood. Rien zette de aanval om in pionwinst, waarna een eindspel met ieder een toren en ongelijke lopers overbleef. De pionnenmeerderheid op de damevleugel werd omgezet in een vrije randpion die na wat complicaties kon doorlopen. Dat trok de stand weer gelijk. Hans had inmiddels de aanval van zich afgeslagen en een eindspel met een stuk meer bereikt toen beide spelers nog ongeveer een minuut hadden. Twee minuten later was de partij klaar. De tijd bleek de beslissende factor en er werd remise overeengekomen. Dit was precies genoeg voor het kampioenschap in klasse C1.

Rien de Böck

Eindhoven A