Voor de laatste wedstrijd moesten we aantreden tegen de verrassing van het seizoen: Zuid-Limburg heeft het hele seizoen al laten zien dat ratings ook maar getalletjes zijn en leek lang onze grootste concurrent voor de koppositie te zijn. Achteraf bleek waarom, de sfeer in het team was opperbest. Venlo stond een matchpunt achter, maar heeft het hele seizoen flink aan het doelsaldo gewerkt, dus een gelijkspel was geen optie. Zuid Limburg stond ook een matchpunt achter en had ook nog kansen op het kampioenschap. De opdracht was duidelijk, we moesten winnen.

Iedereen leek zich dit goed te beseffen. Jeroen had voor deze wedstrijd alle spelers tot zijn beschikking en had de opstelling op basis van rating gemaakt wat resulteerde in de hoogste teamrating van het seizoen. Iedereen leek ook tot op het bot gemotiveerd voor de wedstrijd.

Zelf mocht ik het spits afbijten. In een versnelde Siciliaanse draak, die bijna een gewone draak werd kon ik snel de opmars e5 spelen, waarna de pion door kon naar e6 en f7, waarmee de koning op de tocht kwam te staan. De druk werd opgevoerd en dat leidde tot materiaalwinst en partijwinst. Toen ik ging analyseren in de bar was ik nog niet heel gerust op een goede uitslag. Veel onduidelijke stellingen, waarvan vooral de stelling van Hans H in het oog sprong. Meerdere omstanders dachten dat hij een stuk had geofferd voor koningsaanval, maar dat bleken er twee te zijn! Zie dat maar eens naar winst te brengen in tijdnood.

Alle zorgen bleken bleken ongegrond te zjin. Toen ik terugkwam na de analyse had Jochem net de 4-0 gescoord en leek het erop dat er geen enkele partij meer verloren hoefde te gaan. Hans H had zijn partij tot winst geleid.

Onze kopman Hans B wist zijn partij ook te winnen. Hij verdedigde secuur, zoals we dat van hem gewend zijn, toen hij een offer tegen kreeg. Het geofferde stuk zag de tegenstander nooit meer terug.

Jochem reageerde goed op de pionopmars e5 van zijn tegenstander en kwam een pion voor. Hij bracht het volle punt binnen en kwam daarmee op 6.5 uit 7 dit seizoen! In veel teams zou je daarmee topscorer zijn, maar dan reken je buiten onze teamcaptain. Jeroen is er al het hele seizoen op los aan het scoren en maakte er nu 7 uit 7 van. Hij pakte een pion in een scherpe opening, maar dan moet je natuurlijk oppassen voor een aanval over de lijn die open komt. Jeroens oplossing hiervoor: je dame afruilen tegen twee torens. In het resterende eindspel stond zijn koning veiliger en dat maakte het mogelijk pionnen te pakken en het punt te scoren.

Ondertussen had ook Hans O een vol punt gepakt. Volgens eigen zeggen ondernam zijn tegenstander weinig tot niets. Het kostte wat moeite het goede plan te vinden, maar toen dat gelukt was kon onze man pionnen pakken en met een vorkje de partij afmaken. Zo stond het 6-0, wat een luxe!

Toen werd de eer van Zuid Limburg gered. Jan is met de zwarte stukken geen moment in de problemen gekomen en kwam in een toreneindspel met identieke pionstructuren. Hij probeerde nog iets te creëren maar het resultaat bleef remise.

Het was aan Bas om de kers op te taart te zetten. Met de zwarte stukken (natuurlijk) kwam hij in een manoeuvreerpartij waarin hij veel tijd investeerde. Met de pionstructuur die op het bord kwam had hij een sterk paard tegen een zwakke loper, die moederziel alleen op de damevleugel stond. Maar de lichte stukken deden er nog niet toe totdat de zware stukken, die druk zetten op de koningsvleugel, van het bord waren, en dat terwijl er nog tien zetten moesten gebeuren met telkens ongeveer een minuut op de klok. Bas wist de klus te klaren en maakte er zo 7.5-0.5 van.

Waar het het hele seizoen uiterst moeizaam ging om de punten binnen te halen, ging het nu van een leien dakje en kunnen we nu toch zeggen dat we terecht kampioen zijn geworden. Maar waar lag het aan? Was het de extra druk die op deze wedstrijd stond? Het uitzicht op het kampioenschap? Waren de spelers die langer bezig waren geïnspireerd door het verloop van de wedstrijd? (of bang om de uitzondering op de score te zijn?) Hoe dan ook, dit is een vaatje waar we volgend jaar in de derde klasse ook uit moeten tappen! Het lijkt erop dat Venlo ons volgend jaar daar gaat vergezellen. Onze sympathieke tegenstanders hielden na de wedstrijd de moed erin en bleven nog gezellig een tijdje aan de bar, misschien ook omdat hun tweede team van ons eerste aan het winnen was. Ze hebben hoe dan ook een sterk seizoen gehad en zijn derde geworden.

Na de wedstrijd bleef een extra grote delegatie om samen van ons kampioenschap en van een rijsttafel te genieten. Met ook nog de behaalde bekerfinale was het een heel goed jaar voor het tweede.

Rien de Böck

Eindhoven 2Zuid Limburg 5