Vorig seizoen hadden we vier mannen van Son en Breugel in de gelederen om vier complete teams op te kunnen stellen, maar dat is niet meer nodig: Eindhoven barst van het aanstormend talent! Het vierde team is dit jaar een mix van jeugdspelers en jeugdtrainers aangevuld met een verdwaalde websitebeheerder/verslaggever.

Bedoeling is om de jeugd ervaring op te laten doen in ‘echte’ partijen. Waarmee ik niet durf te beweren dat schaken om het Nederlands of zelfs Europees kampioenschap geen echte partijen betreft, integendeel: De jeugd heeft al een rij prestaties geboekt om trots op te zijn.

Dat bleek ook in Asten, waar wij ons eerste competitieduel met de plaatselijke schaakvereniging uitvochten. Een korte samenvatting:
Na drie kwartier had Elysia het eerste punt al gescoord, na anderhalf uur maakte Wendy er 0-2 van en nog eens vijf minuten later hing de Combinatie aangeslagen in de touwen toen ook Valentijn de winst binnenhaalde. Wat je zegt een flitsende start! Paul haalde het vierde punt binnen terwijl Ron al een tijdje gewonnen stond. Helaas voor Ivan werd een foutje bruut afgestraft met een mat in twee. Rons tegenstander leverde met zijn capitulatie het tweede matchpunt in. Tot slot kon Ewout geen potten breken tegen een Siciliaan en schoof Rik (met wit) de stelling potdicht: remise en daarmee de eindstand dus een afgetekende 2½ – 5½ overwinning.

Terwijl ik nadacht over mijn elfde zet haalde Elysia aan bord 8 als eerste de punten binnen. Zij speelde dan ook tegen een jeugdspeler en het tempo lag kennelijk hoog:

Wendy schitterde aan bord twee. Dit is haar verslag:
De opening begon met 1.Pc3 d5 2.d4. Het leek een beetje op het Damesgambiet, maar nu staat het paard op c3 in de weg. Er werden wat stukken geruild en er kwam een mooie pion op e4 te staan voor zwart, want het paard kan nu naar d3. In het Middenspel zag wit waarschijnlijk niet dat zijn stuk instond en verloor die. Misschien dacht wit om nog een vork met het paard te doen, maar een paard + loper tegen een toren is beter voor zwart. In het Eindspel zag wit waarschijnlijk niet dat er nog een röntgenaanval was voor zwart en daarna was het al meteen uit.

Aan bord 5 won Valentijn een leuke partij. Leuk vooral omdat hij won. Zijn tegenstander kende de opening kennelijk niet en ging direct de fout in. Hij verloor een pion en stond er al snel niet zo goed meer voor. Hij zocht steeds de aanval op, maar dat was niet voldoende. Helaas kon Valentijn geen mat zetten, want zijn tegenstander gaf zelf al op, zoals eigenlijk altijd in seniorenwedstrijden. De partij duurde toch nog drie uur.

Aan bord 7 speelde Paul tegen Sharif Vossen, een jongen van zo’n 14 jaar. Dus snel spelend. Lastig voor Paul om dan ook niet te snel te gaan spelen. Paul startte met de Italiaanse opening, waar zijn tegenstander al snel wat vanaf week. Met de 18de zet, maakte hij eigenlijk de beslissende fout in de partij, waardoor Paul de kwaliteit won. Daarna met toch behoedzaam spel, want hij bereidde toch diverse combinaties voor, kwam Paul nog twee pionnen voor. In het eindspel speelde zijn tegenstander met de dame en twee pionnen minder tegen de dame en toren en enkele pionnen van mij. Paul was toch weer even onvoorzichtig waardoor plots met schaak zijn toren geslagen kon worden, maar gelukkig zag zijn tegenstander het niet. Anders had Paul nog een half uur langer door moeten ploeteren.

Aan bord 6 liet Ivan zich helaas verrassen en ging mat in een stelling waarin hij zeker niet minder stond.

De tegenstander van Ron aan bord 4 pakte zijn b-pion vast en zag dat het fout was.. Hoe erg fout ziet u hier:

Aan bord 3 maakte Ewout met wit een blunder waardoor hij een stuk verloor. Gelukkig viel het nog enigszins mee, want hij kon daarvoor een kwaliteit terugwinnen. Zwart stond echter een stuk actiever, kon de lichte stukken verder afruilen waardoor twee witte, nog niet actieve torens in de verdediging werden gedrongen, terwijl zwart een loperpaar had. Zwart had een dubbelpion op een open lijn en wist er daarvan een te ruilen, waardoor een vrijpion ontstond. Daarna was het over.

Aan bord 1 nam Rik, vanwege een ander team en een andere kleur, wit namelijk, een beetje onwennig plaats aan het eerste bord. Daar aangekomen begonnen hij en zijn tegenstander de partij rustig. Na flink wat geschuif bleef er een middenspel over waar wit misschien een klein plusje had vanwege de activiteit, maar omdat de stelling zeer gesloten was, was dit niet genoeg voor echt voordeel. Zelfs toen op de 36ste zet eindelijk de eerste pion werd geslagen, dit terwijl alle andere partijen al afgelopen waren, bleef de stelling zo gesloten dat remise toch echt onvermijdelijk bleek.

Het was een gezellige middag, mooi om te zien hoe onze jeugd bezig was, gretig, serieus, ietwat gezonde nervositeit, nog steeds wat te snel. Na afloop nog gezellig een biertje (wij dan toch), kijken bij onze teamgenoten en weer naar huis.

Ron van Hoogstraaten

Ronde: 1