Een korte samenvatting van vandaag:

De tegenstander van Elysia ging even koffie halen. Bij terugkomst was zijn dame van het bord verdwenen. Hij wou er juist voor gaan zitten om eens te kijken hoe hij het er vanmiddag van af zou brengen, maar verslikte zich in de zetvolgorde.  En vervolgens in zijn koffie. Flip kreeg de ‘doorschuifvariant’ van het  Scandinavisch voor de kiezen en wist na zet twee al niet goed meer wat te doen. Zijn jonge tegenstander maakte wat beginnersfouten, liet onder andere zijn loper insluiten en kwam al snel hele stukken achter. Wendy kwam een stuk voor, sloeg vervolgens de aanval van zwart af, waarna de winst niet meer zo moeilijk was. Ron had intussen een drietal  zetten van zijn tegenstander helemaal niet aan zien komen en moest alle zeilen bijzetten om de situatie draaglijk te houden. Tot hij zijn centrumpion verloor, zwart een loper terugtrok en daarbij zijn andere loper in liet staan. Ron meende twee minuten lang dat hij weer iets over het hoofd had gezien, maar kon er niet de vinger op leggen. Na het slaan van de aangeboden loper kreeg hij een hand en een punt. Stand 4-0 binnen vijf kwartier.
Primus inter pares Frits 56 mocht vandaag ons eerste bord verdedigen, maar kwam niet verder dan remise. Ewout werd gemangeld in een Evans-gambiet en tijdnood. Ivan liet net als vorige keer, na een prachtig opgebouwde partij de winst glippen. Het was ook lastig rekenen met een dame op het bord die in een paar zetten zowat alle velden kan bereiken.

Ivan heeft hier nog volop kansen. Het glas is half vol.

Valentijn was het langst bezig. Liet zich niet van de wijs brengen, analyseerde tegelijkertijd de stelling van Ivan op het bord ernaast en versloeg zijn tegenstander langzaam maar onverbiddelijk.

Een reconstructie van het slot van de partij van Ivan:

Bij de volgende partij geen commentaar:

Het verslag van Flip: Hierbij mijn partij tegen Mark Yang, een heel jonge speler. Ik speelde na zijn e4  d5 en hij schoof door. Het zou niet goed moeten zijn, maar ik had er moeite mee. Op zet 14 ging hij in de fout en na 23 zetten stond ik duidelijk gewonnen, maar hij liet zich helemaal mat zetten op zet 36.

De partij van Ewout:

Het vierde team is tot nu toe onoverwinnelijk gebleken.
(Net als het tweede en het derde..)

Ron van Hoogstraaten

Ronde: 2