Nuenen 2 – Eindhoven 4

Het vierde team draait goed dit jaar. De mix van jeugdspelers, jeugdtrainers en webmasters pakt goed uit. Na de winst in de eerste twee rondes was Nuenen aan de beurt.

Ron had al vooruit gespeeld. Zaterdag waren de meeste van Ron’s kinderen jarig dus het verzoek van Nuenen om een partij vooruit te spelen kwam hem goed uit. Zijn overwinning van maandag zag er op het eerste gezicht recht toe recht aan uit: eerst een pion snoepen, daarna nog een en toen Ron ook nog met een vorkje een stuk leek te winnen gaf zijn tegenstander op. Tijdens de post mortem bleken er wat haken en ogen aan de partij te zitten. Zijn tegenstander had een paar keer met een pionoffer een gevaarlijke aanval kunnen lanceren en zelfs in de slotstelling had zijn tegenstander best nog even kunnen doorspelen. Maar een punt is een punt. Zeker als het het eerste punt is.

Zaterdag was Elysia als eerste klaar. In een Schotse opening accepteerde haar tegenstander met een ruil op e3 een geïsoleerde dubbelpion in het centrum. Elysia wist hier wel raad mee, ze zette al haar stukken in het centrum en viel wat zwakke velden aan. Haar tegenstander kon het nog net allemaal verdedigen maar moest wel toezien hoe hij met een tactisch grapje een stuk kwijtraakte. Toen hij er later ook nog een toren bij cadeau deed gaf hij op.

Ewout had uit de opening een klein ruimtevoordeeltje in het centrum gekregen. Zijn tegenstander kon niet goed een plan bedenken en liet een verminking van zijn pionnenstelling toe. Ewout ruilde wat stukken en bereikte een eindspel waarin zijn tegenstander een hoop zwakke pionnen had. Met een aardige combinatie wist Ewout daar een van te winnen waardoor hij een vrijpion kreeg. Toen deze pion ook nog de steun kreeg van zijn buurman was hij niet meer te stuiten. Een zet voordat de pion tot dame zou promoveren gaf zijn tegenstander op.

Rik’s tegenstander zette zijn stukken in de opening heel actief neer, met onder andere Db6 en Lc5. Maar hij miste de opstoot b2-b4 met dreiging c4-c5. Hij besloot zijn loper liever te offeren dan terug te spelen. Rik accepteerde het offer dankbaar en een zet later kon hij met een listig schaakje dames ruilen waarna er niet veel compensatie overbleef. Zijn tegenstander probeerde nog wel met een kwaliteitsoffer de aanval gaande te houden, maar toen Rik met zijn extra toren ook nog eens alle pionnen van zijn tegenstander ging opeten hield deze het voor gezien.

Paul had een wilde opening op het bord waar hij met een kwaliteit meer uit kwam. Zijn tegenstander had als compensatie wel een hele gevaarlijke vrijpion op c2 (Paul speelde met wit). Het middenspel draaide om de verovering dan wel promotie van deze pion. Toen Paul de pion van het bord pakte was de rest kinderspel, net als de drie resterende partijen.

Van de drie overgebleven kinderen had alleen Valentijn geen voordeel uit de opening kunnen halen. Hij zat in een Franse stelling opgescheept met een slechte loper. Maar omdat de stelling over het hele bord dichtgeschoven was kon zijn tegenstander hier niet goed van profiteren. Zijn tegenstander was geïnspireerd door Carlsen en probeerde heel bewonderenswaardig eindeloos iets van een potremise stelling te maken. Valentijn liet zich niet gek maken, verdedigde zich nauwkeurig en kon uiteindelijk het halve punt noteren.

Ivan won al op de zesde zet een gezonde pion. Zijn tegenstander, met pion minder, had dus een open lijn meer. Hierdoor kon hij wat activiteit ontplooien. Ivan moest nauwkeurig spelen maar het lukte hem uiteindelijk alle stukken af te ruilen en kon vervolgens in het resterende pionneneindspel zijn extra pion verzilveren.

De partij van Wendy kende een merkwaardig begin. Haar tegenstander deed van de eerste 12 zetten maar liefst 8 paardzetten. Het grappige was dat de paarden hierna weer terug stonden op b1 en g1. Wendy had intussen allemaal normale ontwikkelingszetten gedaan. Ze maakte gebruik van haar ontwikkelingsvoorsprong door een koningsaanval te ontketenen. Deze aanval leverde een kwaliteit op waarna de rest een kwestie van techniek was.

Het eindresultaat was dus 7½ – ½ voor ons. Eigenlijk niet eens geflatteerd. We proberen het vast te houden.

Frits Schalij

Ronde: 3