Uit tegen Son en Breugel

Het voelt natuurlijk raar om te moeten spelen tegen een team dat vorig jaar nog gedeeltelijk onderdeel was van ons eigen team. Dat was het ook. Mogelijk dat zij er de meeste problemen mee hadden, er ging een hoop voor hen mis op het schaakbord. Wegens een verbouwing kon Son en Breugel ons niet ontvangen in hun eigen vertrouwde Bongerd maar moesten we uitwijken naar het naast gelegen Farmhouse. We speelden in een knus zaaltje in een gemoedelijke sfeer. Na anderhalf uur spelen wees niets erop dat wij ruim zouden winnen Alleen Ivan en Frits hadden voordeel, verder was alles ongeveer in balans.

De eerste die de balans doorbrak was Flip. Zijn tegenstander verzuimde te ontwikkelen en toen hij zijn dame onhandig neer zette verloor hij een stuk.

De volgende die klaar was was Elysia. In een moeilijke Italiaanse partij manoeuvreerde zij handiger dan haar tegenstander. Toen het haar lukte om de koningsstelling van haar tegenstander open te breken was het gauw afgelopen.

Ewout speelde met wit een Siciliaan. Met Df2 en Le3 kreeg hij een mooie open diagonaal en met Lf3 gericht op Db7. Zwart koos zijn paard op f6 naar e8 terug te spelen, zodat hij op e5 d5 zou kunnen spelen. Maar het paard stond daar niet goed en blokkeerde Tf8. Nadat zwart met Ld8 en Lb6 diagonaal neutraliseerde en daarna ook nog dames ruilde, had wit een erg mooi target in pion d6 op de open lijn die zwart met veel moeite gedekt kon houden. Nadat dat na vele zetten gelukt was, opende wit de h-lijn en kon met de torens daar binnen dringen. Zwart stond al erg moeilijk, maar deed het niet goed, waardoor of zijn paard verloren zou gaan of 2 pionnen waarbij nog steeds met zijn torens erg goed achter de zwarte pionnen stond. Zwart gaf op en de stand was 0-3.

Aan Paul was de eer om er 0-4 van te maken. Na de opening zag het er nog niet naar uit dat hij zou winnen, maar hij strafte een fout van zijn tegenstander genadeloos af.

Frits haalde uit de opening groot voordeel, maar hij speelde wat ongeïnspireerd en maakte een enorme blunder. Zijn tegenstander miste de winnende voortzetting maar de onzekerheid was al in het spel van Frits geslopen. In wederzijdse tijdnood gebeurde er vreemde dingen en ging Frits op het tweede remise aanbod van zijn tegenstander in.

Valentijn stond de gehele partij iets beter maar het was moeilijk verder komen. Zijn tegenstander weigerde echter te rokeren waarna opeens allemaal combinaties tegen de koning mogelijk werden. Het lukte Valentijn om met een paard via f2 de toren van h1 te slaan. En het was nog lang niet eenvoudig voor zijn tegenstander om het paard daar op te halen. Uiteindelijk was het toch een vrij simpele overwinning.

Wendy mocht na haar vorige overwinningen op bord een plaats nemen. Wendy speelde de opening rustig en kreeg een klein ruimtevoordeeltje. Haar tegenstander voelde zich genoodzaakt om een kwaliteit tegen een pion te geven om niet onder de voet te worden gelopen. In het resterende eindspel kon Wendy haar prima techniek demonstreren.

Ivan leek heel simpel te gaan winnen. Hij won een kwaliteit in de opening en er leek geen vuiltje aan de lucht. Waarschijnlijk was hij al een beetje in slaap gesust toen hij plotseling een penning over het hoofd zag en een stuk verloor. Daarna was het weer hard werken. Dat deed hij dan ook. Uiteindelijk kwam het punt toch nog binnen.

0.5 -7.5 winnen van een bevriende vereniging voelt wat ongemakkelijk. Gelukkig had Son en Breugel er geen moeite mee.

Frits Schalij

Son en Breugel 1Eindhoven 4        Ronde: 5