1. Ron gooit kampioenschap te grabbel.

Eindhoven 4 had dit seizoen nog geen matchpunt verloren en speelde tegen medekoploper Gardé 2 in de voorlaatste ronde. De winnaar van deze ontmoeting zal het kampioenschap waarschijnlijk niet  kunnen ontgaan. Hoewel… bij schaken kan het vreemd lopen: In een gewonnen stelling bij een tussenstand van 3½ – 3½ en alleen bord zes nog aan zet speelt Ron met wit tegen Peter Thijssen. Er was al enige rekenkracht verbruikt om de eerste tijdcontrole te halen en ook nu tikt het klokje lustig voort. Wendy heeft zojuist aan het eerste bord een knappe remise uit het vuur weten te slepen en de toeschouwers verdringen zich nu massaal rond het bord der laatste Mohikanen. De druk stijgt naar ongekende hoogte: elke misser kan fataal zijn voor beide partijen en zij weten het. De afgelopen uren is Peter wanhopig bezig geweest de boel bij elkaar te houden, terwijl Ron naarstig op zoek was naar een plan. Een plan dat voor de enigszins gevorderde schaker niet zo moeilijk te vinden was, maar door Ron na elke zet opnieuw gezocht en nooit gevonden werd. Een plaatje ter verduidelijking:

Stelling na 55…Pc6

Ron kan hier toeslaan met 56.g6+ fxg6  57.fxg6+ Kh6  58.Le3+ Kxg6  59.Te6+ en het paard wordt veroverd en daarmee de partij en het punt en het kampioenschap maar hij speelt de onbegrijpelijke zet 56.Te3? met het idee waar hij al een tijdje op zit te broeden: 57.b3 cxb3  58.Txb3 om zijn dubbelpion af te ruilen en later een vrijpion te kunnen creëren. De vraag is wat het allemaal oplevert als het zwarte paard via e5 met tempo naar c4 verhuist en nooit meer weggaat. 56…Td7 en Ron ziet zijn dwaling in en produceert opnieuw een zwakke zet 57.Ke2? daarmee de koning binnen bereik van het paard brengend. Dit zou hem fataal worden. Beter was 57.Ke4 om te proberen de pion op b6 te bereiken. Afruilen van de torens mag wit niet baten; het paard kan in zijn eentje de pion niet beschermen en de zwarte koning staat te ver weg. Eenvoudig is het niet met de torens op het bord, maar het kan en het is een plan. Enfin 57.Ke2? Td5 dwingt welhaast tot 58.g6+ fxg6 en nu zou 59.Te6 Pe5  60.fxg6+ Pxg6  61.Tb6 eindelijk de b-pion doen vallen, maar eenvoudig is het zelfs dan niet zo aan het eind van de middag. 59.fxg6+ Kh6 (enige zet)

Stelling na 59…Kh6

Klokstand 12:37 voor wit tegen 27 minuten voor zwart. Ik denk 7 minuten en 1 seconde na (te lang), zwart speelt binnen het increment van 30 seconden (te snel?) om van mijn naderende tijdnood te kunnen profiteren. Ik speel 60.Te6 en zie de gehele toeschouwer schare ineenkrimpen en weet dat het goed is. Ik had scherp berekend dat 60…Pd4+  61.Lxd4 Txd4  62.Te5 Kxg6  63.Txb5 mij eindelijk de felbegeerde b-pion op zou leveren en spoedig de partij en bijbehorende eeuwige roem. Te lang denken is echter niet goed: 60.Te6? Txc5!  61.bxc5 Pd4+  62.Ke3 Pxe6  63.c6 Kxg6 en hier konden de stukken in de doos; verder spelen heeft geen enkele zin meer. Een heel seizoen verprutst in zeven minuten en één seconde:  0-1

2. Peter ook.

De oplettende lezer had al gezien dat Eindhoven won en dat het verslag hierboven dus ‘fake-news’ is. Het geval wil dat Ron en daarmee zijn team door het oog van de naald is gekropen want Peter speelde op 60.Te6? Te5+?? en na 61. Le3+ triomfantelijk Txe6. Hier moest ik even ingrijpen: zwart stond schaak !!  Dus 61…Txe3+  62.Kxe3 Pd8  63.Tb6 Kg5  en volslagen gedesillusioneerd moest hij opgeven toen ik vijf zetten later ook nog zijn paard op b7 met Td7 gevangen had.  1-0 en met twee matchpunten en 6½ bordpunten voorsprong en slechts één wedstrijd voor de boeg moet het vreemd lopen als het kampioenschap ons nu nog zal ontgaan.

Ron van Hoogstraaten

De andere punten tellen natuurlijk net zo zwaar mee !
Elysia, Valentijn en Wendy speelden remise, Frits en Rik wonnen hun partij.

Rik hoopte op een rustige partij. Hij was nog niet helemaal wakker omdat zijn laatste gezinsuitbreiding (gefeliciteerd!) hem uit de slaap gehouden had. Helaas mocht het niet zo zijn, zijn tegenstander, Leo Hovens begon met 1. g4 met als gevolg dat Rik meteen uit zijn toch al beperkte openingsrepertoire was. Hij ging met 1. … d5, 2 Lg2, Lxg4 op avontuur en kwam er al snel achter dat dit toch wel lastig speelt met zwart; wit krijgt veel druk op b7. Snel de pion teruggegeven maar ook daarna stonden de zwarte stukken niet erg gelukkig. Pas in het middenspel lukte het de boel te bevrijden en kreeg zwart uiteindelijk het initiatief. Een opmerkelijke afwikkeling waarbij Rik tweemaal een toren won met een röntgenaanval, maar net zo snel twee torens kwijtraakte door paardvorkjes wil ik u niet onthouden. De verbonden pionnen van Rik tegenover de geïsoleerde exemplaren verzekerden hem de winst.

De partij van Wendy aan het eerste bord. De opening was London System. In het middenspel stond de pion op a7 van zwart niet zo goed. De dame kon niet weg. In het eindspel stond zwart in het begin beter, maar Wendy miste wat kansen. Zij hield stand tegen alles wat Erwin Talpe probeerde. Het eindspel met paard en pionnen is zeker niet eenvoudig, maar ook daarbij laat ze zich niet van de wijs brengen en blijft tot het einde geconcentreerd de juiste zetten spelen. De varianten zijn van haarzelf, hier en daar aangevuld met behulp van Fritz.

Ivan zet al vroeg in de partij een levensgevaarlijke aanval op, maar is iets te overmoedig. Als zijn tegenstander de aanval af kan slaan is het meteen uit.

Elysia was vrijwel de hele partij aan de winnende hand. Ze kreeg zelfs de mogelijkheid om haar tegenstander schaakmat te zetten. Mijn computer zag het:

Flip aan bord acht. Het plan om de damevleugelpionnen op te laten rukken was niet het juiste; het gaf zwart de gelegenheid de c-lijn te openen en de aanval te openen. De wanhopige tegenaanval bleek kansloos.

Ronde: 6

Eindhoven 4