KAMPIOEN !

Paul en Ewout hadden vooruit gespeeld en Ewout had daarbij al een half punt gescoord:

Een blik op de ranglijst leert ons dat we zaterdag aan één bordpunt genoeg hebben om kampioen te worden. Mocht Gardé met 8 – 0 winnen dan zouden we hen op grond van het onderlinge resultaat net voorblijven. Gardé heeft het overigens wel geprobeerd: ze wonnen met 7½ – ½ van De Combinatie.
Bij binnenkomst werd verteld dat een speler van Veldhoven niet zou komen dus hadden wij zonder te spelen de buit al binnen zo leek. Onder toeziend oog van Frits, Paul en Ewout togen wij aan de slag. Schijn bedriegt want na zo’n drie kwartier kwam de goede man toch opdagen. Frits besloot het tegen hem op te nemen en zo kwam het dat Wendy het beslissende punt van het seizoen scoorde door haar tegenstander weer eens kansloos te laten. Met 6½ uit 7 veelal aan bord 1 is zij het die ons team naar de eerste plaats op de ranglijst geleid heeft.

Het kampioenschap was binnen en we hadden alle voorgaande zes ronden gewonnen. Nu nog even Veldhoven verslaan.. Dat bleek niet zo eenvoudig en zou uiteindelijk ook niet lukken. Pas om half zes werd aan het laatste bord de vrede getekend en kon het gelijke spel als een overwinning gevierd worden. Op naar de Big Mac!

Dat het ook anders had kunnen aflopen met de matchpunten ziet u hier:

Zenuwslopend was het wel.

Wanneer het Zijne Koninklijke Hoogheid Willem-Alexander van Oranje-Nassau behaagt zal hij in zijn rol van baron van Eindhoven te zijner tijd de plaquette die ons dit heuglijk feit tot in lengte der dagen zal doen herinneren feestelijk onthullen in de aankomsthal van ons clubgebouw.

Ron van Hoogstraaten

Aanvulling van Ewout Snoeck:

Wendy speelde met zwart een Siciliaan en kwam goed uit de opening. In het middelspel kon zij ruilen op c5 en kwamen een pion en paard van wit in te staan. Pionwinst dus. Tegelijk ontstond een open d-lijn waarbij Ld3 gepend stond met een dame op d2. Haar tegenstander liet daarna een opmars van de e-pion naar e4 toe waarna ook nog stukwinst volgde en daarmee de partij. Het eerste punt op zaterdag en daarmee met  1½ punt het kampioenschap.

Valentijn speelde met wit een Siciliaan en kreeg ruimtevoordeel en een ontwikkelingsvoorsprong. Hij slaagde er niet in dat goed uit te buiten en zwart kon zich verder wel ontwikkelen. Valentijns dame op e3 kwam met een paard op d4 door Lc5 gepend te staan. Volgens mij was daar nog wel uit te komen, maar Valentijn koos voor een spectaculair Pc6: waardoor de dame op e3 in kwam te staan maar ook Td8 dubbel aangevallen werd en mat achter paaltjes dreigde. Helaas wist zijn tegenstander door ruil op Td1 de goede voortzetting te vinden. Met Lf8 kon hij Td8+ pareren. Daarmee wikkelde zwart goed af naar winst en verloor Valentijn.

Ivan kreeg met zwart met pionnen op d5 en c5 een goed centrum. Hij koos na zwarts Lg5 en penning van Pf6, voor een scherpe voortzetting Dd7 met dreiging Lh2:+. Zwart sloeg op f6 en Ivan op h2. Hij kwam hierdoor 2 stukken achter tegenover 3 pionnen en een zeer kwetsbare witte koning. Ook witspaard op c3 en Ta1 deden niet echt mee. Wit deed een verkeerde paardzet naar f6 (ipv Ph2) waardoor Ivan met Dh4 + het paard kon terugwinnen en na Kg2 en Td8 moest de witte koning aan de wandel. Hij koos ervoor om op een gegeven moment met Kf1 weer terug te gaan naar de koningsvleugel ipv te ontsnappen naar d2 en c1 en toen volgde in een paar zetten mat. Een spectaculaire partij met winst voor Ivan.

Flip kreeg met wit en pionnen op c4 en d5 wat ruimtevoordeel in het centrum. Zwarts loper op f5 stond goed. Flip ruilde zijn eigen gefiancetteerde loper op g2 met Lh3 af. Het vervolg was niet goed. Toen ik terugkwam om te kijken stond hij een stuk achter en volgde verlies.

Frits begon zoals gezegd veel later. Hij bouwde met wit een goede stelling op. Zwart rokeerde niet (op tijd) en Frits kon de e-lijn openen met een ver doorgedrongen pion op f6. Zwart probeerde met scherpe, maar niet juiste voortzettingen het tij nog te keren, maar Frits wikkelde volgens mij eea goed af naar winst. Dat vond hij zelf niet, maar dat zal wel het verschil in Elo-punten met mij weergeven.

Ronde: 7

Veldhoven 2