Maandag stond de vijfde wedstrijd van de avondcompetitie op het programma. Tot nu toe was het seizoen niet echt wat we ervan hoopten. We staan één plaats “boven de streep”, en hadden nu de kraker tegen het team dat net onder ons stond. We reisden af naar Sint Oedelrode voor een wedstrijd tegen de Rooij dam- en schaakvereniging.

Dammen en schaken onder één dak, dan word ik gelijk nieuwsgierig. Het bleek wel dat dammers net schakers zijn in veel opzichten. Ze hebben dezelfde soort klokken naast het bord staan. Het enige verschil met onze notitieboekjes is de tekst op de omslag. Waar wij om het bord letters en cijfers hebben staan om de notatie te vergemakkelijken, hebben sommige dammers een spiekbriefje met de nummers van de velden. Er zijn ook verschillen: waar wij de stukken tijdens de partij voor onze neus laten staan om keer op keer de buit te tellen, gaan ze bij de dammers al tijdens de partij in het doosje. Ook spelen ze een korter tempo, wat we na zo’n 2 uur spelen duidelijk konden horen.

Goed, wij waren dus aan het schaken. Ron speelde voor zover ik kon zien een sterke partij. Hij pakte snel de controle over het centrum, trok ten aanval en maakte het mooi af. Hier de partij met commentaar van Ron.

Jan Toorman trok van leer tegen een Najdorf en wist af te wikkelen naar een eindspel met loper+paard voor beiden. De pionnen stonden zo dat beide spelers de “slechte” loper hadden. Jan dacht hier anders over en ruilde zijn paard tegen de zwarte loper toen het zwarte paard op h8 stond. Helaas was dit eindspel nog te houden. Alles werd dichtgeschoven en er was opeens geen doorkomen meer aan.

Rien had met zwart een siciliaanse draak. Het liep vrij soepel en er kwam een paard op c4, wat later op b2 geofferd kon worden. Om mat te voorkomen moest de tegenstander een eindspel in met een stuk minder, wat niet te houden bleek.

Roeland speelde de opening sterk. Hij pakte veel ruimte op de damevleugel en maakte het hiermee zijn tegenstander moeilijk. In wederzijdse tijdnood werd het flink gecompliceerd en werd tot remise besloten.

Hiermee pakten we de eerste overwinning van het seizoen en staan we weer in middenmoot.

RDS A

Eindhoven A