Maandag stond de wedstrijd tegen HMC B op het programma, vorig jaar hadden we nog nipt van hen verloren.

Alessandro pakte in de opening veel ruimte op de damevleugel, maar zijn tegenstander wist hem in een passieve stelling te dwingen met een schijnoffer. Rien maakte in de opening een gedekte vrijpion die nog lang op het bord zou blijven. Morris kreeg een pionoffer tegen, en kon later nog een pion pakken met een tactiekje. Roeland stond in de opening een beetje gedrongen, maar leek het onder controle te hebben.

Morris had twee pionnen gepakt, maar de actieve stukken stonden aan de overkant. Dit leek allemaal onder controle, totdat een dubbele aanval een stuk of een dame ging kosten. Het werd een dame, tegen toren en loper. Hij probeerde het nog, maar het was niet meer te houden.

Roeland wist zijn stelling helemaal te bevrijden en wikkelde af naar een lopereindspel met gelijke kleuren, met een pion meer en betere pionnenstructuur. Dit was wel aan hem besteed en hij maakte het ook af. Een sterke partij, die ons weer op gelijk hoogte bracht.

Alessandro bood remise aan na de afwikkeling van het schijnoffer. Hij zei achteraf dat hij de stelling heel slecht vond, maar zijn tegenstander minder overtuigd was. Het aanbod werd een tijdje overwogen, maar uiteindelijk afgeslagen. Hierna was het nog flink ingewikkeld, maar het punt ging mee naar Den Bosch,

Rien had een gedekte vrijpion, in een keten met pionnen die vast stonden. De loper van de “verkeerde kleur” werd afgeruild, waarna dame, toren en loper voor beiden overbleven. Toen ook de lopers en dames eraf gingen kon de vrijpion doorlopen en kwam het punt binnen.

Met dit derde gelijkspel van het jaar staan we onderin de moddenmoot. Er is nog één wedstrijd te gaan.

Rien de Böck

Eindhoven A