HSC 1 – Eindhoven 2

Eindhoven 2 is zichzelf niet. Van het team dat vorig jaar kampioen werd in de vierde klasse is slechts een vage schim over. Met nul punten zijn de onzen de rodelantaarndrager. De sfeer lijdt daar niet onder, trouwens; de positie van de underdog bevalt ons wel. Bovendien hebben we een paar geheime wapens in huis die wel eens verrassend uit de hoek kunnen komen.

Wie aan scorebordjournalistiek doet, verrast de uitslag niet. 5-3 verloren tegen een tegenstander met gemiddeld 100 punten meer, dat is niet eens zo slecht. Maar statistiek is verraderlijk. We hebben het gewoon echt laten liggen in Helmond en hadden gewoon met 2 matchpunten naar huis kunnen gaan. Wat zeg ik, moeten gaan.

Captain Hans O. had een verrassende opstelling bedacht. De ratings in ons team liggen ten slotte dicht bij elkaar, dus waarom niet wat husselen? Dit gambiet pakte goed uit. Na de opening Bas stond okay, ik stond ietsje beter, Hans VDH stond heel goed, Wendy had een pion geofferd voor duidelijke compensatie, Hans O stond iets minder maar Walter had een aanvalsstelling en Rien was bezig om Paul van Asseldonk schaakles te geven. Alleen Hans B stond precair. Alle redenen dus om uit te gaan van een goed resultaat. Dat liep anders.

Hans B, normaal zeer solide die ook met een klein nadeeltje altijd de tent dichthoudt, liet zich totaal grappen in de opening. In een hoofdvariant van het Schots speelde zwart Dh4!, altijd een interessante optie in dit soort e4-e5 structuren. Hans reageerde hierop niet adequaat. Zwart kon zeer creatief Ph3!! spelen, en de g-pion kon niet slaan; het f2-veld was te ernstig verzwakt. In de daarop volgende complicaties was er geen goede voortzetting meer. Hans B. wikkelde af naar een stelling met een kleine kwaliteit meer tegen te veel pionnen. Erger was nog dat wit nooit meer een veilig heenkomen voor de koning zou gaan vinden. Er waren veel manieren om te winnen, maar wit ging gewoon mat. Zeer knap gespeeld door trukendoos Jerzy Cebula, die trouwens ook ooit nog het Triple-Pion afscheidstoernooi won. (1-0)

Ook onder de indruk was ik van de partij van Rien. Hij speelde tegen zijn eigen opening met wit, en voelde zich als een vis in het water. Na afloop zei hij dat hij toch maar een andere variant moet gaan kiezen… Hij wist in een normaal gesproken tactische opening een strategisch plan te kiezen. De zwarte stukken kwamen helemaal klem te staan. De zwarte koning bleef in het midden staan in een stelling met veel te weinig ruimte. Met een leuk trucje (Lb5+) kon Rien het ook nog eens overtuigend afmaken. (1-1)

Ikzelf op bord 2 speelde een opening die nieuw voor mij is. Misschien niet zo handig om dat uit te proberen met zwart tegen een sterkere speler, maar de openingsfase ging eigenlijk uitstekend en ik kwam met een klein voordeeltje uit de opening. Meer kon ik er niet van maken, en nadat ik Df5! over het hoofd zag, met een inval van de dame of een gelijk paardeindspel tot gevolg, besloot ik maar om het remise-aanbod aan te nemen. (1,5-1,5)

Bas op bord 1 moest FM Ruben Venis bestrijden. Hij deed dat uitstekend. Hij had iets meer ruimte maar moest in ruil daarvoor wel vaak met de dame spelen. Zwart reageerde adequaat met Lc8-g4xf3 om wit zo een dubbelpion te bezorgen ten koste van het loperpaar. De aanval op de witte koningsstelling werd nooit echt gevaarlijk en de vrede werd getekend. (2-2)

Het werd toen heel spannend. Walter had veel te veel tijd verbruikt in een stelling met tegengestelde rochades. Die partij kon alle kanten op. Wendy had haar a-pion geofferd en stond erg gecentraliseerd. Ook die partij kon alle kanten op. Hans VDH bleef goed staan. Hans O. stond nog steeds ietsje minder maar wel solide. Goede kansen op het behalen van 2 matchpunten!

In een stelling met tegengestelde rochade is het devies vaak om snel aan te vallen. Walters beslissing om geen g5-g4 te spelen begreep ik dan ook niet helemaal. De zwarte aanval kwam dan ook te langzaam op gang. Wit speelde wel op aanval. Hoewel Walter alles probeerde dicht te houden werden de witte velden te verzwakt en het witte loperpaar werd moordend. (3-2)

Wendy wist tegen Hugo Faber haar interessante stelling niet te verzilveren. Hugo Faber wist met f7-f5 de boel dicht te houden en de compensatie voor de pion werd langzaam minder.

Erger was dat Hans VDH zijn fantastische stelling (na 1.f4 speelde hij een tegengambiet) niet wist om te zetten in winst. Toen hij in tijdnood een paar slechte zetten deed ging deze partij zelfs verloren. (4-2)

Daarmee was ook het uitzicht op een matchpunt verkeken. Wendy kwam in een eindspel terecht met een stuk minder. Haar twee pluspionnen waren niet afdoende. Omdat zwart ook nog eens een pion over had hoefde hij niet na te denken hoe mat zetten met loper en paard ook alweer werkte. (5-2)

Dan rest nog de partij van onze teamleider Hans O. Hij stond lange tijd minder. Via een omzwerving was hij in een Maroczy-opstelling beland, en dat speelt altijd prettig met wit. Hans wist echter een goed plan te vinden. Zwart wist wat te ruilen en dat verlicht altijd te druk. Er waren diverse ruilvarianten mogelijk, en plotseling vergaloppeerde tegenstander Maarten Smit zich echter onnodig in de vele varianten en hij verloor de kwaliteit tegen de oplettend spelende Hans. Het eindspel was daarna eenvoudig gewonnen. (5-3)

Goed gespeeld, maar toch verloren. Dat kennen ze bij PSV ook wel. Moet na Mark van Bommel ook Hans Ouwersloot zijn biezen pakken? Nee, dat is bij Eindhoven 2 natuurlijk niet aan de orde. Schaken is natuurlijk niet écht een teamsport. Winst of verlies, weer of geen weer, dat hebben we toch echt aan onszelf te danken. Bovendien hebben we tegen ASV 2 (op papier aan ons gewaagd) iedereen weer hard nodig in topvorm. De kiezen op elkaar, de neuzen dezelfde kant op, en dan moeten we het toch kunnen doen!

Jochem Berndsen

Ronde 4