Weer geen resultaat voor het tweede

Ook in de zesde wedstrijd van het seizoen zijn we er niet in geslaagd matchpunten te pakken. Venlo 2 nam revanche voor hun 4.5-3.5 verlies van vorig jaar door met dezelfde cijfers ons te kloppen.

Ondanks de (beginnende) corona-uitbraak hadden 8 gezonde Eindhovenaren wel zin om een potje te schaken. We speelden bij het stadion van Venlose Voetbal Vereniging Venlo, oftewel VVV Venlo, in de “Limianz”, wat volgens het behang betekende dat er Limburgse Ambianz heerste. Ongetwijfeld hierdoor geïnspireerd kwamen onze eerste punten snel binnen. Teamcaptain Hans pende in de opening midden op het bord een paard met alle stukken van beide spelers vlak eromheen. Het paard werd veroverd en het punt was binnen. Zelf had ik (Rien) een rustige opening, maar toen de stelling razendsnel openging kan ik wat dreigingen creëren die een kwaliteit opleverden en daarna de partij. Hans Bosscher had een pion gekregen in de opening in wat een soort Benkö-gambiet leek, maar de activiteit van zijn tegenstanders stukken gaf compensatie. De stelling vervlakte gauw naar remise.

Toen ik de zaal uitliep om te analyseren stonden we dus met 2.5-0.5 voor. Op de eerste twee borden zaten de twee duidelijk sterkste spelers van Venlo. Bas had wat spel op de flank tegenover een sterk centrum van zijn tegenstander. Hans van den Hurk leek zijn tegenstander te overspelen, hij had een combinatie die minstens een pion moest opleveren. Onze beide kopmannen zaten in zware tijdnood. Walter liet zijn tegenstander in de opening met de dame op b7 slaan. Nu heb ik vroeger geleerd om nooit op b7 te slaan, “zelfs niet als het goed is”, maar in dit geval was het wel goed, de dames werden snel daarna afgeruild en Walter stond gewoon een pion achter. In Jochems stelling kon nog van alles gebeuren maar hij leek iets slechter te slaan.  Jeroen keek tegen een opeenhoping van witte stukken op zijn damevleugel aan.

Toen ik terugkwam waren alleen Jochem en Jeroen nog bezig. Bas had verloren, Hans remise,  en Walter had verloren. Een gelijke stand dus. Jeroen had een stuk verloren en verloor ondanks verwoede pogingen in het eindspel. Het was dus aan Jochem om een gelijkspel te behalen. Hij had inmiddels het bovenste van het spel gekregen, met dame en paard tegen dame en loper, met een pion meer. De dames gingen van het bord af het hele spel ging zich toen afspelen op één flank. Jochem probeerde het nog lang en speelde door tot het eind, maar meer de remise zat er niet meer in.

Door dit verlies zijn er nog theoretische kansen, maar we zijn praktisch gezien gedegradeerd.

Ronde 6

Venlo 2