RDS 1 – ESV 4

De eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen en de eerste voor mij als nieuwe captain. Flip was verhinderd en Frits moest in het tweede invallen. Daarom waren we precies met acht spelers. Toevallig alle jeugdleden op de even borden met zwart en de senioren met wit op de oneven borden. Volgende keer thuis en dan dus andersom. Of niet natuurlijk, wij gaan
’t Paardje 1 niet wijzer maken dan ze al zijn. Bij aankomst bleek dat de locatie (een kantine bij een zwembad) van niks wist en de eerste Engels sprekende mensen van ons al had weggestuurd. Gelukkig was de moeder van Ivan niet voor één gat te vangen, want ze concludeerde dat men in de kantine niet goed op de hoogte zou zijn en maar even buiten gaan wandelen. Een en ander was daarna toch nog wel snel georganiseerd en we konden met maar een kleine vertraging beginnen.

Luna debuteerde op bord 8 met zwart met een Italiaans vierpaardenspel. Na Lg4 en Pd4 kwam het gepende paard op f3 in problemen zeker toen haar tegenstander op f6 het paard nam en dus ook met Df6 een derde aanvaller voor Pf3 in het spel kwam. Na gf3 ging de g-lijn open en had wit een flink overwicht. Na Pe2 ging de pion op f3 eraf met schaak en daarna ook dit paard. Een gewonnen stelling. Door goede, degelijke zetten van Luna bouwde zij dit verder uit en nadat wit Kh4 speelde kon Luna mat geven. 0-1 voor.
Frits verzorgde maandag aansluitend de schaaktraining en Ron heeft daarbij goed opgelet en aantekeningen gemaakt:

Ron’s tegenstander speelde een Pirc. Een mooie opening voor hem om voortvarend met pionnen d4, e4 en f4 op te rukken. Daarna ook nog h4. Zijn tegenstander koos niet de beste voortzettingen en verzuimde initiatief op de damevleugel te ontwikkelen. Van kwaad tot erger en beter voor ons. Ron kon als tweede de winst incasseren. 0-2 voor.

Elysia’s partij heb ik helaas niet kunnen volgen en ook haar partij kwam niet met een e-mail mee. Zij verloor helaas. 1-2 voor.

Albert moest door het ontbreken van Frits op bord 1 debuteren. Het zal wel even geleden zijn dat hij op bord 1 speelde. Meestal tref je tegen een eerste team dan een sterkere speler. Met 100 ELO-punten meer was dit nu ook het geval. Albert kwam thuis tot de conclusie, dat hij in de opening een kans gemist had op een duidelijk betere stelling en in plaats daarvan een paar zetten later een pion weggaf vanuit ongeveer gelijke stelling (grootmeesters zeggen “unclear position or slightly better for black”, de meningen verschillen een beetje). Maar hij kon gelukkig afwikkelen naar een ongelijk lopereindspel met een pion minder, dat op het randje was van verlies en remise. Hij hield uiteindelijk de partij remise vanuit slechtere stelling. In de analyse maandag, tijdens de onvolprezen teamtraining door Frits, bleken er toch nog wel betere mogelijkheden (zoals altijd wel). Maar toch een prima resultaat voor het eerste bord. 1½ – 2½ voor.

Ewout speelde met wit een partij met een normale opbouw. In bijgaande cruciale middenstelling had zwart 13…d5 moeten spelen om zijn lopers ruimte te geven. Hij verzuimde dat en daardoor was de bewegingsruimte voor zijn beide lopers beperkt en had wit een ruimteoverwicht.

Ewout kon dat ruimtevoordeel verder uitbouwen en druk uitoefenen op de achtergebleven pion op c7 met de open lijn voor wit en verder een overwicht op de koningsvleugel van zwart. Na nog wat onnodige draalzetten, volgde op zet 26.Ph5 en na het foute g6 was het meteen gedaan na Pf6, Lf6: en Df6. 1½ – 3½ voor ! Met ongeveer gelijke stellingen op de andere borden zag het er goed uit.

Valentijn had, voor zover ik gezien heb, een gelijkopgaande partij waarbij beide spelers 2 lopers met 4 pionnen hadden. Veel manoeuvreren. Op een gegeven moment wist wit Valentijn een pion te ontfutselen. Na vele zetten stug tegenspel ging dat helaas niet goed en moest Valentijn opgeven. 2½ – 3½ voor.

Het begin van de partij Paul heb ik niet gezien. Ik kwam erin met eindspel van wit paard (Paul) en een zwarte loper (RDS) en verspreidde pionnen over het hele bord, incl vrijpionnen aan beide kanten. Een moeilijke stelling. Zwart wist zijn koning wat actiever te krijgen en de beweeglijker loper zorgde ervoor dat ook helaas voor Paul het doek viel.
3½ – 3½ gelijk inmiddels.

Alle aandacht gericht op Ivan. Hij had meer tijd verbruikt dan zijn tegenstander. Met zwart kreeg hij een groot ruimtevoordeel op zijn damevleugel met pionnen op a5, b5, c5 en d5 ! Door nog verder op te rukken verkreeg hij dubbele vrijpionnen op de a-lijn en een pion meer. Hij vervolgde niet helemaal goed en wit kreeg een sterk paard op e5 terwijl Lf8 en Ta8 passief bleven. Hij verloor de pion die hij voor stond en daarna nog een. Alle hens aan dek en Ivan had niet veel tijd meer op de klok. Maar vanaf dat moment speelde hij de goede zetten, ging met de koning naar het centrum. Zijn tegenstander koos ervoor om zijn toren in de hoek op h1 en h2 te zetten, waardoor deze niet meer actief was. De pionnen op de damevleugel gingen eraf met het grote voordeel voor Ivan dat zijn koning op de c-lijn stond en de witte op de a-lijn. Met beiden nog twee pionnen op de koningsvleugel die beide vast stonden, betekende dat lekkere hapjes voor Ivan’s koning. Met tweemaal zetherhaling kocht Ivan wat tijd, maar zijn tegenstander dacht dat het driemaal was. Klokken wel/niet stil. Wedstrijdleider niet te vinden, maar RDS-spelers brachten snel uitkomst dat het toch echt tweemaal was. Ivan verloor nog een pion, maar de andere zou promoveren en Ivan bracht ons de winst na 69 zetten ! 3½ – 4½ winst !

Ivan was de held van de dag door bij een stand van 3½ – 3½ en nog slechts 45 seconden op de klok onderstaande stelling tot winst te voeren. Chapeau !
N.B. Wit heeft zojuist 48.Td1 gespeeld en de partij zou nog 21 zetten verder gaan met steeds een halve minuut per zet !

Ewout Snoeck

Ronde 1