Online match ESV jeugd tegen volwassenen

Na twee on-line wedstrijden tegen stadsgenoot WLC, stond op 9 juni er een wedstrijd tussen de talentvolle jeugd van ESV tegen een team van volwassen leden van ESV op het programma. Door jarenlange inzet van jeugdleider en voorzitter Frits Schalij samen met een enthousiaste groep trainers en ouders mag ESV zich verheugen over een bijzonder sterke jeugdafdeling. Teams uit deze jeugdafdeling hebben al vaak nationale prijzen gewonnen en ook individueel zijn er de nodige landelijke successen behaald. Sommige jeugdspelers mochten zelf als nationaal kampioen in hun leeftijdscategorie meedoen aan Europese of wereldkampioenschappen.

In het jeugdteam speelde op het eerste bord een jeugdspeler die niet meer in Nederland woont, maar nog steeds lid is. Yichen Han is nog geen 14 maar heeft nu al een FM titel op zak. En ja, online wedstrijden maken het mogelijk afstanden te overwinnen. Zijn tegenstander Bas van de Plassche is ook FM dus dat beloofde een mooie strijd te worden. Er kwam een uiterst scherpe opening op het bord waarin Bas met wit een pion offerde om de koning van Yichen in problemen te brengen. De stelling was objectief in evenwicht maar voor beide partijen moeilijk te spelen. Bas dacht met een opstoot f4-f5 in het voordeel te komen, maar Yichen toonde met een paar uitstekende zetten het tegendeel aan. Hij bracht een kwaliteitsoffer dat hem goed spel bood. In tijdnood kwam Bas de problemen niet te boven en kon Yichen snel winnen. 0-1

Op bord 2 deed Wendy een onnauwkeurige zet in de opening waardoor ze al snel een pion achterstond. Haar tegenstander Mykola Pechenizkiy speelde heel degelijk en gaf Wendy geen kans om initiatief te ontwikkelen. Gezien de enorme reputatie van Mykola op het gebied van eindspelen, gaven weinigen Wendy nog een kans toen de dames geruild werden en er een eindspel op het bord kwam waarin Wendy nog steeds een pion zonder compensatie achterstond. Wendy is echter een taaie verdedigster en wist door zwakten te vermijden te ontsnappen in dubbel toreneindspel toen Mykola in tijdnood even de meest nauwkeurige voortzetting miste. ½ – 1½

Op bord 3 speelden twee spelers (Ivan en Ludo) die allebei uitstekende tactici zijn. Terwijl de toeschouwers een spannend tactisch gevecht verwachten, verraste de jonge Ivan iedereen door een statische pionnenstructuur te kiezen en van daaruit langzaam maar zeker een positioneel voordeel te krijgen. Het was echter niet zo makkelijk om verder te komen en in tijdnood liet Ivan toe dat de dame van Ludo zijn stelling binnendrong. Terwijl Ivan naar winst zocht, vlocht Ludo heel slim een verborgen dreiging in de stelling. Ivan zag het niet en ging hij plotseling mat. 1½ – 1½

Luna en Paul speelden op bord 4 een lange theoretische variant. Het werd spannend toen Luna een pion offerde om de koning van Paul vast te houden in het midden. Luna mist echter een verrassende voortzetting en kwam in het nadeel toen Paul haar dwong dames te ruilen. Maar Luna is net als haar oudere zus Wendy een goede verdedigster en toen de tijd voor beide spelers sterk geslonken was, had ze bijna gelijk spel bereikt. De partij eindigde abrupt toen Paul een misplaatste winstpoging deed en Luna via een aftrekschaakje een toren buit kon maken. 1 ½ – 2 ½

Op bord 5 nam Nirupa moedig het initiatief tegen Jan Toorman door ruimte te pakken op de koningsvleugel met door een pion naar e4. Jan reageerde met een tegenactie op de damevleugel en er leek zich een spannende strijd te ontspinnen. Helaas overzag Nirupa een aftrekaanval waardoor ze materiaal verloor. Jan speelde het heel nauwkeurig en Nirupa kreeg geen tweede kans. 2 ½ – 2 ½

Dennis speelde op bord 6 tegen Freek een van zijn geliefde openingen. Freek speelde het heel goed waardoor Dennis het ondanks het feit dat hij heel bekend was met het stellingstype toch flink aan de bak moest om een goed plan te vinden. Er ontstond een zware manoeuvreerpartij waarin de kansen gelijk waren. Jammer genoeg overzag Freek op de 32e zet een verborgen dreiging waarna zijn stelling instortte. Dennis speelde krachtig en won snel 3 ½ – 3 ½

De partij van Roeland tegen Kevin op bord 7 had een spectaculair begin. De gefianchetteerde loper van Roeland op g2 mocht op b7 inslaan waardoor Roeland pion en kwaliteit won. Maar Roeland had beter eerst een tussenzet kunnen doen voordat hij de kwaliteit won, want in de partij moest Roeland de kwaliteit vrij snel teruggeven. Op zijn beurt was Kevin iets te haastig met het terugwinnen van de kwaliteit waardoor Roeland toch met voordeel uit de opening kwam. Kevin vocht echter goed terug en kreeg goed tegenspel. Toen hij echter zijn toren naar de a-lijn speelde kreeg Roeland een kans om de partij naar zijn hand te zetten. Met een paar nauwkeurige zetten wist Roeland deze kans goed te benutten en de partij te winnen. 4 ½ – 3 ½

Op bord 8 speelden Ethan en Gabriela een rustige opening. Toen Gabriela echter haar rokade uitstelde en er een paar lichte stukken ongedekt stonden op de half-open c-lijn, kwam zij in de moeilijkheden. Ethan miste twee kansen om de partij direct uit te maken waarna Gabriela zelf in het voordeel kon komen door af te wikkelen naar een eindspel. In plaats daarvan rokeerde zij lang terwijl zij haar pionnen op de damevleugel al had opgespeeld. Dat kon niet goed aflopen en dat werd door Ethan overtuigend aangetoond. 4 ½ – 4 ½

Een uitgebreide analyse van deze partij met Gabriela is te vinden op https://youtu.be/K-k9iecmeX0.