Online match ESV – WLC 12 mei

Deze online match werd op 12 mei 2020 op  7 borden gespeeld via chess.com met 55 minuten bedenktijd per speler en een increment van 5 seconden per zet. Er werd live commentaar gegeven door Jochem Berndsen en Alessandro Di Bucchianico. Het commentaar is terug te zien op https://youtu.be/fm6nvh5yThw

Op bord 1 speelden Guus Bollen en Bas van de Plassche een zware partij. Bas kwam met zwart goed uit de opening met iets prettiger spel. Het initiatief lag duidelijk bij zwart, maar de witte stelling had geen echte zwakten. Het was niet duidelijk hoe zwart concreet verder kon komen. Toen beide spelers weinig tijd hadden, liep het openen van de damevleugel plotseling verkeerd af voor zwart. De witte stukken ontwikkelden plotseling veel activiteit en dat werd zwart fataal in combinatie met een licht verzwakte koningsstelling.

Rudy Simons speelde op bord 2 tegen het jeugdig talent Wendy Huang. Er kwam een Siciliaan op het bord waarin Rudy handig manoeuvreerde en een mooie stelling kreeg. De commentatoren moesten allebei denken aan de partij Fischer – Gadia, Mar del Plata 1960.

De partij begon echter steeds meer te lijken op  de beroemde partij Larsen – Gligoric, Moskou 1956.

Het leek erop dat Rudi ondanks ongelijke lopers groot voordeel had. Wendy hield haar hoofd echter koel en speelde beter dan Gligoric, want ze wist op een slimme manier met eeuwig schaak te ontsnappen.

Frits Schalij kende de subtiliteiten van de opening die op het bord kwam veel beter dan Maarten Smit. Daardoor kwam Frits goed uit de opening en kon hij op twee fronten opereren. Hoewel het er heel even op leek dat Maarten terug in de partij kon komen, gebeurde dit niet. Frits kwam binnen, versmaadde een pionwinst en sloeg hard toe via een fraaie combinatie terwijl er nog weinig tijd op de klok stond.

Sergio Salazar en Bas Roelen speelden een partij die rustig begon met standaardzetten maar daarna een eigen karakter kreeg. Bas stelde de rokade uit en dat werd door Sergio heel handig uitgebuit. Het werd nog even spannend omdat Sergio heel veel tijd gebruikte maar door een fraaie combinatie won hij beslissend materiaal. Dat wist hij snel te verzilveren en zo de winst binnen te halen.

Armin Kohlrausch en Dennis van Kuijk speelden een principiële partij waarin Armin het loperpaar inleverde om de pionnenstelling van Dennis op de koningsvleugel ernstig te verzwakken. Dennis speelde echter veel actiever en wist met een goed getimede pionnenopmars op de damevleugel zijn loperpaar te activeren. Omdat Armin zijn ontwikkeling had verwaarloosd kon hij hier weinig tegenover stellen en moest hij een stuk inleveren. Dennis had daarna geen moeite het eindspel te winnen.

Roeland Wildemans kreeg vanuit de opening een gunstige Maroczyopstelling tegen Thomas Langerwerf. Een ongelukkige lopermanoeuvre gevolgd door een te optimistische opmars op de damevleugel leverde een zwakke pion op c4 op, die door zwart vakkundig werd veroverd. Roeland probeerde nog in troebel water te vissen door twee lichte stukken te ruilen voor een toren en 2 pionnen. Dat leek in eerste instantie tegenkansen te bieden, maar Roeland nam zijn kansen niet goed waar. Een  heel nauwkeurige zet van Thomas in combinatie met de snel geslonken bedenktijd van Roeland maakte echter snel een eind aan de illusies van Roeland.

Op bord 7 speelden twee jeugdspelers (Sascha Kurt en Nirupa Ganeshram) die allebei het avontuur niet schuwen. Na een scherpe opening leek Sacha in grote problemen te komen omdat een loper ingesloten raakte bij zijn poging een snelle koningsaanval op te zetten. Toen Nirupa iets te langzaam reageerde, wist Sascha uit het niets toch nog een vernietigende koningsaanval te toveren waardoor hij snel won.

Het was een leuke match met aantrekkelijke, spannende partijen waardoor de toeschouwers (die via de chat reageerden op het live commentaar) een leuke avond beleefden.

Alessandro Di Bucchianico

(De niet geannoteerde volledige partijen staan hier. red.)

ESV

WLC

Uitslag

Bas van de Plassche (z, 2336)