Bas wint vijfde online rapidtoernooi

Ondanks de corona crisis gaat onze clubavond gewoon door. Alleen kunnen we het niet meer gezellig in ons clublokaal houden maar moet het online. Ook online schaken heeft wel iets gemoedelijks. Dankzij een Skype verbinding kunnen we elkaar zien en met elkaar praten. Tot nu toe hebben we iedere online clubavond een rapidtoernooi gespeeld. In het begin was het even wat experimenteren met het formaat, maar uiteindelijk is het Zwitsers geworden. Iedereen die zich nog niet aangemeld heeft hiervoor maar toch mee wil doen kan contact opnemen met onze secretaris. ook niet-leden zijn natuurlijk welkom.

Afgelopen maandag was alweer de vijfde online clubavond. De winnaar was niet verrassend : Bas. Deze keer had Bas het niet gemakkelijk.

Het leuke van online rapidschaken is dat de partijen boordevol fouten zijn. Daardoor krijg je altijd een tweede kans. Zelfs tegen Bas. De meeste partijen zijn een echt foutenfestival. Zie wat Bas in de tweede ronde tegen mij overkwam:

Tegen een iets ambitieuzere tegenstander was dit helemaal mis gegaan. In de voorlaatste ronde moest Bas tegen Hans. Ook dat ging niet van een leien dakje.

Behalve deze twee moeizame partijen won Bas alles overtuigend en was dus de terechte winnaar. Hans was ook goed op dreef. Totdat hij in de voorlaatste ronde tegen Bas verloor had hij nog alles gewonnen. In de laatste ronde mocht hij tegen mij. Ik had behalve de remise tegen Bas alleen een halfje afgestaan aan Wendy, waarbij vooral de overwinning op Rien puur geluk was. Onze partij ging dus om de tweede plaats, waarbij ik moest winnen. Hans raakte in de opening een stuk kwijt, maar door onzeker spel van mij bleef het tot het eind toe spannend.

Ik vind zelf online schaken zenuwslopend. Misschien omdat je het vertrouwde bord met de houten stukken niet ziet. Bij een partij als deze heb ik telkens het idee dat er van alles mis gaat, ondanks het stuk meer. Misschien komt het ook omdat je jezelf de tijd niet gunt om rustig een plan te bedenken. Maar als het dan toch lukt geeft het een enorme kick. En het leuke is, zoals gezegd, dat je altijd een tweede kans krijgt.

In de eerste rond vond de zusterstrijd plaats tussen Wendy en Luna. Vorige week ging het heel lang gelijk op totdat Luna in het eindspel een stuk weggaf. Deze keer was het weer spannend.

Hoe leuk online schaken kan zijn laat de volgende partij zien tussen Jochem en Nirupa. De partij was lang van hoog niveau. Jochem kreeg langzamerhand een overwicht, kon zelfs mat in vijf geven, zag het niet en liet het voordeel weer lopen. Ondertussen hadden ze wel beiden hun bedenktijd vrijwel opgebruikt. Het einde was vooral voor de toeschouwers erg amusant. De spelers zelf zullen er misschien hartkloppingen aan overgehouden hebben.

De ongelukkige van de avond was Elysia. Bij de eerste online clubavond won ze haar groep nog. Vorige week speelde ze geweldig en werd ik door haar van het bord gezet. Maar gisteren zat haar alles tegen. In de eerste ronde gaf ze tegen mij in gelijke stelling een volle dame weg en zie eens wat haar tegen Ewout overkwam.

Al met al was het weer een geslaagde avond. We hebben een hoop lol gehad. En via Skype hebben we nog lang nagepraat. Het enige nadeel is dat iedereen zijn eigen bier moet halen. Komende maandag gaan we verder.