Clubteam t/m 10 jaar verovert Nederlands titel.

Wat het vorige jaar nét niet gelukt was, is dit jaar wel gelukt. En hoe! Met grote overmacht wist ons E-team (t/m 10 jaar) de Nederlandse titel voor clubteams binnen te halen.

Na zeven ronden had ons team, bestaande uit respectievelijk Tommy Grooten, Gachatur Kazarjan, Luna Huang en Sascha Kurt de 100% score van 14 matchpunten behaald. Daarmee hadden zij maar liefst een gat geslagen van vier punten met de achtervolgende clubteams. Zes teams deelden de tweede plek met 10 punten en daar mocht Almere E1 blij zijn dat ze onze ‘beulen’ niet zijn tegengekomen op het bord. Gachatur, die vanuit Helmond, onze club is komen versterken scoorde een mooie 7 uit 7 op bord twee, Sascha deed hetzelfde op bord vier. Alleen Tommy en Luna leverden elk één bordpunt in. Aan dat van Tommy zat nog een klein verhaal. Het toernooi werd gespeeld in een mooi gebouw, Podium aan de Maas, dat echter meer geschikt is als congrescentrum dan als ‘podium’ voor een jeugdschaaktoernooi. Omdat de gehele jeugdclubcompetitie hier plaatsvond en er op vijf verschillende verdiepingen gespeeld werd, bewoog het hele ‘circus’ zich voortdurend als een soort slang door het veel te nauwe trappenhuis. Op elke verdieping was helaas ook maar één toilet. Omdat het die dag heel warm was en de klimaatvoorziening het liet afweten, gingen de kinderen meestal naar buiten om te voetballen. Het is dan een hele toer om als begeleider je team op tijd aan de borden te krijgen. Dat bleek in ronde 5 zelfs een enorm probleem, want met drie ouders werd er naarstig gezocht naar de twee Eindhoventeams. Toen de klokken al waren aangezet (met slecht 10 minuten en 10 seconden per zet) kon dat dus een probleem worden. Gelukkig vond één ouder de jongelui op de vierde verdieping, waar ze toevallig gezellig samen aan het analyseren waren. Tommy was bezig om Fred een nieuwe opening te leren. Maar nu moesten ze als een haas naar beneden voor de partij. Struikelend en wel kwamen ze aan het bord waar de klok nog nauwelijks was aangezet; tijd zat dus! Tommy kreeg juist op dit moment een tegenstander van formaat tegen, Mees van Batenburg (van RSR/Ivoren Toren) die op het laatste individuele E-kampioenschap steeds in de top had meegedraaid. Als je dan al je zetten à tempo uitvoert en niet goed kijkt wat de tegenstander kan, kan het gebeuren dat je zomaar in een nare penning terecht komt. Dat gebeurde dus ook en het stuk dat Tommy op zet 7 kwijtraakte, zag hij niet meer terug. Luna overkwam in de laatste ronde tegen ook een aardige tegenstander min of meer hetzelfde. Ze dacht te winnen met een paardvork, maar werd getruct door een smerige tegentruc (dubbele aanval dame). Tegen RSR/Ivoren Toren moest Gachatur ook diep gaan maar hij slaagde erin om vanuit mindere stelling de tegenstander de baas te worden. Dat waren eigenlijk de enige wapenfeiten voor de concurrentie, voor de rest was het allemaal eenrichtingsverkeer. Het tweede team begon ook uitstekend aan het toernooi met maar liefst drie overwinningen (dus ook zes matchpunten). Daarna liep er wat uit de hand maar met 9 punten mogen we ook zeer tevreden zijn. Vooral de score van Erik Zhang aan het vierde bord mocht er wezen: 6 uit 7! Hieronder de einduitslag aan de top van het klassement:

Herman Grooten