EK dag 7

Vandaag moest Wendy spelen tegen Machteld. Bij het ontbijt begonnen we al grapjes te maken. Een paar dagen geleden tegen Dana, en nu tegen Machteld. Het voelt meer als een thuiswedstrijd voor Wendy. Waarom zouden we zo ver reizen om tegen onszelf te spelen?

Maar goed, na het ontbijt hebben we nog steeds serieus werk nodig. In het begin werd Wendy een beetje nerveus over de variant van Machteld met Lg5, maar ze kreeg geleidelijk wat zelfvertrouwen nadat ze een paar varianten had bekeken en probeerde de essentiële ideeën erachter te onderbouwen.

Wendy koos ervoor om Najdorf te spelen, terwijl Machteld niet voor Lg5 koos. Dit valt eigenlijk iets meer naar Wendy’s ‘comfort zone’. Beide meisjes vochten fel in het middenspel en kwamen in een stelling terecht die voor hen beiden moeilijk was. Machteld wilde agressiever te zijn en probeerde het spel te openen, maar dat leek niet de juiste stap te zijn. Uit verrassing won Wendy de partij. ‘Het was een partij van hoge kwaliteit’, zei Merijn, onze delegatieleider, nadat hij de partij met beide had geanalyseerd.

Luna speelde vandaag voor de eerste keer in dit toernooi een ‘complete’ partij, volgens Peng. Ze had meer geduld, begon rustiger en won een pion. Daarna bleef ze zoeken naar de beste zet en maakte de partij mooi af. Na de partij legde Luna ons een zeer ‘onlogisch’ gedrag van haar klok uit, dat ze op een bepaald moment een beetje tijdsdruk had, maar de klok voegt nog 30 minuten toe. ‘Dat leek me vreemd’. zei Luna. Toen begrepen we dat we waren vergeten haar uit te leggen over de regels van het tempo, dat na 40 zetten iedereen een half uur bij krijgt. OK. nog veel te leren voor Luna.

Wendy en Machteld maken zich op voor hun partij.

Toevoeging door Frits: Na 7 van de 9 rondes wordt het tijd om de tussenstand op te maken.

Bij de meisjes U8 (8 jaar en jonger) gaan er drie meisjes aan de leiding met 6.0 punten, een Wit-Russische en twee uit Azerbeidzjan.Luna heeft 4,5 punten en staat op een gedeelde 12de plaats in een veld van 62 deelneemsters.Luna is de enige Nederlandse deelneemster in deze categorie. Normaal zendt Nederland geen kinderen uit naar de U8 categorieën, maar omdat Luna het Nederlands kampioenschap tot en met 10 jaar gewonnen heeft en nog maar 8 jaar is mag ze toch hieraan meedoen.

De meisjes groep U12 (12 jaar en jonger) wordt aangevoerd door Petya Karaivanova die speelt onder de vlag van de FIDE met 6,5 punten. Er zijn twee Russische meisjes met 6.0 punten en daarna komen vier meisjes met 5,5 punten waaronder Wendy en Dana Verheij. Dana doet het met haar relatief lage rating van 1527 verrassend goed. De gedoodverfde favoriet en deze groep, Machteld van Foreest (rating 2186) laat het enigszins afweten. Naast de nederlaag tegen Wendy verloor ze ook in de vijfde ronde en in de eerste ronde kwam ze niet verder dan remise. Er spelen 96 meisjes in deze groep.

In de Open U12 groep (jongens en meisjes) is er ook een leider met 6,5 punten.Hij wordt gevolgd door drie jongens met 6.0 punten en daarna komt Yichen samen met vijf anderen met 5,5 punten. De andere Nederlanders in deze groep, Roger Labruyere en Arthur de Winter, doen het met 4,5 en 4.0 punten zeker niet slecht maar hebben geen uitzicht meer op de titel.

In de Open U16 groep is Nederland dominant aanwezig. Eelke de Boer is met 6.0 uit 7 mede-koploper en Siem van Dael staat met 5,5 punten op een gedeelde derde plaats. Trouwe lezers van onze website zullen zich nog herinneren dat Siem van Dael in het verleden voor onze jeugdteams uitkwam.

Ik had zelf meer verwacht van onze Nederlands kampioen Lucas van Foreest en onze kersverse open Nederlands kampioen Caspar Schoppen. Ze spelen beiden in de open U18 groep, maar met respectievelijk 3,5 en 4,0 punten gaan ze niet meer voor de prijzen.