Europees online jeugdkampioenschap

Afgelopen weekend beleefden we weer een primeur: het eerste online Europees Jeugdkampioenschap schaken. Het voordeel van online schaken is dat de reiskosten beperkt zijn waardoor de KNSB eens flink kon uitpakken met het aantal deelnemers. De KNSB had maar liefst 23 spelers afgevaardigd. De andere bonden deden hier vaak niet voor onder zodat het toernooi een groot spektakel werd. De spelers stonden onder streng toezicht wat valsspelen bemoeilijkte. In Nederland werd geschaakt op vier locaties, allen voorzien van een arbiter en camera. Een van de locaties was in Eindhoven waar de KNSB een luxe ruimte op Strijp-S had afgehuurd. Onze club was goed vertegenwoordigd met drie leden en drie ex-leden.

De vier deelnemers in Eindhoven. In het midden Elysia en Wendy. Links inmiddels ex-lid Tommy. Rechts Siem van Dael, die vroeger voor onze jeugdteams heeft gespeeld.  (alle foto’s zijn van Frans Peeters)

Wendy draaide lang mee in de top tot ze in de zevende ronde tegen een sterke Russin verloor. Ze herstelde met twee overwinningen en eindigde als zevende. Elysia speelde in dezelfde groep en eindigde keurig op een 50% score. Er was ook een teamprijs (de som van beste prestaties per land). Nederland eindigde hierin bij de meisjes, door toedoen van onze dames, op een derde plaats achter Rusland en Duitsland.

Yichen begon ook sterk, naar verloor op het laatst van een Russische meester en een Oekraïense meester. Hij eindigde met 6 uit 9 op een 14de plaats. Ons ex-lid Alexander Rutten haalde in dezelfde groep een half puntje minder en werd 25ste.

Tommy Grooten haalde 5 uit 9 en werd 42ste.Siem van Dael zag een goed toernooi door twee nederlagen in de laatste twee rondes verpest worden en eindigde op 50%.

Bij de jongens wed Nederland achtste.

Elysia is super geconcentreerd tijdens een partij.

Ook Wendy is geconcentreerd.