Voor de derde ronde in de derde klasse 3G van de KNSB toog het eerste zonder de vakantievierende Bas van de Plassche naar Stein voor de wedstrijd tegen Zuid-Limburg 3. Deze club speelde met maar liefst vijf teams thuis, van Meesterklasse tot klasse 4H. Het was een leuk weerzien met allerlei oude bekenden, zoals André Schenk die jaren intern bij Eindhoven heeft gespeeld. De wedstrijd zelf was helaas minder
leuk.

Start van de wedstrijd; Op het tweede bord ontbreekt Jos, hij moest immers de foto maken

Ik opende al snel de score met een zeer korte remise tegen Bart van der Zwet die voor zijn thuiswedstrijden telkens van Eindhoven naar Zuid-Limburg moet. In het damegambiet kreeg ik een kleine voorsprong in ontwikkeling, terwijl Barts lopers beter stonden. Na afruil van een van die lopers bleef een symmetrische stelling over waarin voor beiden weinig meer te beleven was. Als boetedoening voor deze
remise in zestien zetten zou ik het verslag schrijven. Vrijwel gelijktijdig won onze nieuwe aanwinst Oscar met zwart in een scherpe Draak: een kwaliteitsoffer op c3 leidde tot een prima stelling, en na een fout werd wit snel matgezet.

Het zag er toen spannend uit: Luuk had na een voor mij opmerkelijke opening (1.d4,e6 2. c4,b6 3.e4, Lb7 4. Ld3,Lb4+ 5. Kf1 !? (na 5.Pc3 kan ..5 f5 omdat na 6.exf5,Lxg2 7 Dh5 zwart 7..Kf8 kan doen) 5..Lf8!?) groot ruimteoverwicht.

Voor de meer visueel ingestelden onder ons, bewegende beelden:

Jos had een pluspion, niet heel makkelijk; Jan stond na een rustige behandeling van de Budapester ongeveer gelijk, Jeroen was tegen de sterke Temmink in de problemen, en Kiran leek goed te staan in het Hollands. Hans Bosscher had niet goed gereageerd op een ongebruikelijke openingsopzet en kwam in een gedrongen, passieve stelling terecht waarin hij alleen maar kon afwachten.

Nadat zijn tegenstander enkele malen een beslissende pionzet miste, wist Jeroen zijn stelling op te knappen en kon uiteindelijk opgelucht de remisehaven bereiken. Kiran leek het originele spel van zijn tegenstander te hebben weerlegd, maar die had dieper gekeken en wist door een fraaie truc remise te maken. Licht teleurstellend, maar met een plus remise tegen een tegenstander met 230 elo punten meer kan Kiran tevreden zijn. Helaas ging het toen mis: Jan maakte in gelijke stelling in tijdnood een blunder en verloor. Ook Hans kon zijn stelling niet houden, zodat we met 3½ – 2½ achter stonden. Alle hoop was nu gericht op de eerste twee borden. Luuk had groot ruimteoverwicht, zijn tegenstander had ook nog een slechte loper, maar het was erg moeilijk om door de zwarte stelling heen te breken. Luuk offerde thematisch een stuk voor twee verbonden vrijpionnen, maar vooralsnog kon zwart die stoppen. Jos had zijn tegenstander tegenspel gegeven maar ging met het oog op de stand een vrij zekere remise uit de weg. Daardoor kwam hij uiteindelijk zelfs twee pionnen achter, maar vanwege een eeuwige penning kon zijn tegenstander niet verder komen – Jos helaas ook niet. Bij Luuk werd het nog erg spannend, misschien had hij nog even verloren gestaan, maar uiteindelijk werd ook die partij remise, zodat we met de kleinst mogelijke nederlaag de thuisreis moesten aanvaren.

Vlak voor het moment dat Luuk met een stukoffer de zwarte stelling probeert te kraken.

Ludo Tolhuizen