EERSTE WEER EERSTE
Vol goede moed togen we naar Breda. De voorspellingen varieerden van 6 – 2 tot
6½ – 1½. Dat bleek achteraf behoorlijk accuraat.
Het wedstrijdverloop chronologisch:
Bas kreeg aan bord 1 het Oud-Indisch voorgeschoteld. Met een snel c4-c5 pakte hij dit actief aan. Toen zijn tegenstander een stuk blunderde was het punt snel binnen.
Op de andere borden zag het er zonnig uit: drie voordelige stellingen en verder geen zorgen. Alleen bij Jeroen viel er voor het mensenoog geen peil op te trekken.
Ludo koos met zwart een keurige opstelling zonder zwaktes maar ook zonder veel perspectief; remise.
Dan Jeroen. Met wit trok hij in een half ontwikkelde stelling fel ten aanval. Binnen de kortste keren hingen er drie stukken van hem maar werd de zwarte koning hevig belaagd. Opeens was het remise, zoals wel vaker gebeurt als je je vanuit de opening in verwikkelingen stort. Niemand begrijpt er iets van maar de machine zegt doodleuk 0.00…
Luuk kreeg tegen de Trompowsky geen stelling om op winst te spelen en was snel tevreden met remise.
Oscar bewees weer zijn waarde voor het team met een gedegen overwinning; eerst strategische voordelen behalen en dan gepointeerd afmaken.
Jan haalde de matchpunten binnen op een manier die je ook op de andere borden zag: door een betere strategische kijk de tegenstander in het nauw drijven en dan toeslaan.
Ook bij mij liep het zo: mijn strategische voordeel was zo groot (meer ruimte, het loperpaar, een ingemetselde zwarte loper) dat zwart nergens actief kon worden en wit op zijn gemakje naar de winst kon sukkelen.
Als laatste was Alessandro aan het werk: ook hier strategisch overwicht: in een stelling waar beide partijen zich in het Engels van de Botwinnik-opstelling (wit c4 en e4, zwart c5 en e5) bedienden, wikkelde Alessandro zodanig af dat hij een eindspel overhield met paard tegen slechte loper dat er mechanisch gewonnen uitzag. Zwart werd in zetdwang gebracht en moest afwikkelen naar een vrijwel kansloos dame-eindspel. Tot op het laatst bleef Alessandro geconcentreerd en bepaalde de eindstand op 6½ – 1½. Hij handhaaft zo zijn 100% score!
De komende twee ronden krijgen we onze medekoplopers tegen, dat zal wel beslissend zijn.
Jos Sutmuller

Rating