Nooit meer iets nieuws?

Lang geleden beweerde mijn oudste kleinzoon, net vijf jaar oud geworden,in het besef dat ik de oudste in de familie was, plotseling dat oud worden saai is. De verklaring gaf hij er meteen bij: “Want dan gebeurt er nooit meer iets nieuws!” Ik weet pas sinds de strijd tussen ons derde en vierde team afgelopen zaterdag dat dat pertinent onwaar is, vierdubbel gelogen!

1. Nooit eerder heb ik meegemaakt in de 43 jaar dat ik meespeel in de KNSB-competitie dat de tegenpartij kwam aanzetten met meer dan één vrouwelijk teamlid. Ik kom nog uit de tijd dat een kampioen van Nederland ongestraft kon wegkomen na de uitspraak “Vrouwen kunnen nu eenmaal niet schaken”. Maar de tijden zijn veranderd en we waren dus gewaarschuwd, want een gewaarschuwd man telt niet meer voor twee vrouwen! Viel dat even tegen….
  2. Als tiener had ik ooit in een boek van Euwe gezien dat je met loper plus paard de koning in de hoek mat kon zetten. Maar daarbij altijd gedacht dat ik dit nooit in het echie zou meemaken. En nu deed Nirupa dat zomaar feilloos! Zij zette van het begin in een Siciliaan wits damevleugel zo krachtig onder druk dat Arda eerst een stuk moest geven voor een pion en na ondanks hardnekkig doorspartelen moest accepteren dat er tenslotte nog een van zijn stukken tegen een pion af moest. Ongelofelijk, maar ik heb het zelf gezien!
  3. Ik had nog nooit een serieuze partij gespeeld tegen iemand die zeven-en-zestig jaar jonger is dan ik. En dat het dan bovendien gaat om de elfjarige Freek die, gelet op zijn ELO-rating, mij, in mijn dalingsfase beland, al als een raket voorbij is geschoten, dan wordt het nieuwe alleen nog maar nog nieuwer. Ik bleek mijn handen vol aan hem te hebben. Herhaaldelijk kwam het voor dat hij een nog betere tegenzet wist te vinden dan ik had voorzien. Het lukte maar net om het evenwicht te handhaven: ½ – ½ .
  4. Toch nog iets nieuws, zelfs iets ergs. Maar eerst het minder erge.

Ivan wist wel als enige van een dame te winnen, en zelfs door heel dramatisch zijn eigen dame te offeren tegen een handjevol stukken. Het kwam verder langzaam op gang tot duidelijk werd dat samenwerkende stukken zelfs meer kunnen dan een dame. Wist Elysia nog niet dat damewinst soms zelfs partijverlies kan betekenen ?

Verder heb ik alleen een partijverslag van Jos binnengekregen en weinig gezien van de andere partijen omdat Freek mij intensief bezig hield.

Als eerste was Karim(bord 8) klaar: grote blunder en toen maar meteen vertrokken.

Loek (bord 4) ging ook snel niet goed: onder de indruk van een gambiet speelde hij zo voorzichtig dat zijn dame overbelast raakte en moest kiezen tussen mat of dameverlies.

Flip (bord 6) had zich langzaam maar zeker plat laten drukken door Dennis.

Maar Jos had vlot gewonnen van Ewout, die na eindelijk openen van de stelling op de 15e zet meteen een wilde zet deed waarop hij onmiddellijk moest kiezen tussen winst van een kwaliteit of verlies van zijn koning. Hij koos voor de kwaliteit…

Als je alles optelt stond het toen 3½ – 3½.

Doodeng, temeer daar tijdnood begon te dreigen op een bord met nog alle zware stukken plus ongelijke lopers. Zou remise kunnen worden. Maar alleen zwarts koning stond iets meer op de tocht. Toen die in paniek begon weg te rennen sloeg Eugen (bord 7) hem zomaar dood. Einduitslag, onverdiend gewonnen vond ik: 3½ – 4½

Hoe heeft dat kunnen gebeuren?  Teveel ongehoord nieuws?

• Jos wist mij te helpen aan de vierde totaal nieuwe ervaring van wat ons overkwam: ik kan me niet herinneren ooit in een team te hebben gezeten waar in een UIT-wedstrijd we geen drankje kregen aangeboden!! We hebben dus toch terecht gewonnen ondanks pogingen ons door uitdroging te laten verliezen!

Jan Toorman