Hoeveel keer is scheepsrecht?

Vorig jaar werd het derde team op een haar na kampioen.
Dit seizoen gebeurt hetzelfde, tenzij….De kans dat drie keer scheepsrecht is en dat we dus volgend jaar pas echt als eerste eindigen is reusachtig groot. Na de vorige ronde stonden we alleen bovenaan en moesten nog “slechts” tegen de twee onderste teams. Kijk nog maar eens naar wat ik toen op de website schreef. Maar….

Het begon goed: vlak voor de wedstrijd liet de teamleider van Kempen-Combinatie-3 weten  plotseling met een afmelding te zitten. Eerste punt voor ons binnen! Maar door een groot misverstand bleken ook wij een speler te missen! Nul-nul of half-half? Doet er niet toe, maar gratis punt kwijt. Nu maar gauw aan de slag!

Ostap aan bord 8 nam dat wel heel letterlijk: die kan trouwens alleen maar snelschaken. Voor mijn gevoel won hij al na een kwartiertje in de volgende stelling.

Zijn tegenstander blunderde met wit: Df3-g3 en na Ostaps volgende zet (die moet elke lezer zelf maar oplossen!) gaf die meteen op.

Ook aan onze andere borden ging het goed. Alleen bij Arda(wit) zag het er al gauw somber uit na een simpele Franse ruilvariant met zijn “nieuwtje” Lc1-f4 waarna hij, toen zwart met c7-c5 kwam, al gauw onverdedigbaar in het nauw kwam.

Toen stonden we gelijk, maar nog steeds hoopvol: Dennis, Jos en ik stonden goed tot gewonnen!

Maar helaas: lang slapen kan precies even effectvol zijn als een seconde van afwezigheid. Zie mijn prachtige stelling waarin ik al op de 17e zet winnend kon afwikkelen. De koningsloper is geruild en het zwarte paard moet vanaf f5 proberen de gaten op f6 en h6 dicht te houden terwijl de witte loper op g2 de andere diagonaal bedreigt. Na het voorafgaande 1g3-g4  volgde 1..-Pfd4. 2Pf3xd4,Pc6xd4. En nu eerst mijn haastige slaapzetomwisseling: 3Lg2xa8, Dd8xa8+ en pas toen zag ik weer dat ik c2-c3 als tussenzet had willen en moeten spelen: zwart wint superverrassend meteen de kwaliteit terug. Met een gewonnen eindspel na Pxc2.

Gelukkig stond Jos na energiek en ingewikkeld spel meer dan uitstekend. Maar jammerjammer: zijn tijd raakte op in de volgende stelling:

Winnend is hier Th5 en de vele gaten rond de witte koning worden dodelijk groot. Maar haastig speelde Jos een toren naar e8 waarna wit niet alleen lucht kreeg maar ook stormachtig terug kon blazen.

Maar gelukkig waren er nog twee spelers in leven, en hoe! Zelden heb ik een speler met nog een bord vol stukken zo gewonnen zien staan als Dennis! Tegen de zwarte koningsstelling had hij dreigend op open g-en h-lijnen zijn torens opgesteld terwijl de batterij Dd3-Lc2 hielp om de zwarte stelling totaal te verlammen tot na een afsluitend paardoffer op g5 de zaak bezegeld was.

Tenslotte was Albert de hele tijd (88 zetten lang!) bezig om een toreneindspel met drie tegen twee pionnen, met zijn extra pion op de a-lijn naast beiden een g- en h-pion,  geheel volgens het boekje te winnen. Ons laatste noodzakelijke punt!

Unieke eindstand: 3½ – 3½ maar beiden wel één wedstrijdpunt.

Maastricht 2 had elders dik gewonnen en staat in wedstrijdpunten met ons gelijk. Maar al die Maastrichtse bordpunten…. Als kat in het nauw moeten we nog een héééééle grote sprong maken tegen het al gedegradeerde Oude Toren! En Maastricht 2 is al een keer bananenschil-gevoelig geweest….
Dus…..?!

Jan Toorman