ESV 4  –  Maastricht 2

Zonder afzeggingen begonnen we aan de match tegen de koploper. Het zou wel niet gemakkelijk worden, maar kansen krijg je altijd.

Ethan speelde met zwart en kreeg na verloop van tijd overwicht op de damevleugel. Hij offerde een pion voor een nog betere stelling en de verwachting dat hij die pion wel zou terugwinnen. Na veel afruilen, lukte het inderdaad uiteindelijk om die pion terug te winnen. Ondertussen had hij zijn koning actiever gemaakt en stond daardoor in een materieel gelijke stelling wel iets beter. Op een gegeven moment speelde hij zijn paard naar e4 gedekt door een pion op d5. Die pion stond echter aangevallen en het leek erop dat wit die pion zou kunnen winnen door met zijn loper die pion te slaan en daarna het paard met Kxe4 te pakken. Ethan had echter goed gezien dat na f5 schaak de witte koning de dekking van zijn toren op d3 moest opgeven die wit dan kon slaan.
1-0 (zie partij)

Freek speelde op bord 2 met wit en kreeg een Siciliaan tegen. Het ging lang gelijk op. Zwart had kort gerokeerd en Freek lang. Freeks koningsvleugel-pionnen waren ook tot aan de koningsstelling opgerukt. Hij schatte op een gegeven moment de positie niet helemaal goed in en gaf zijn dame en een pion voor de torens van zwart, waarbij zwart ook nog een dubbelpion overhield. Op de koningsvleugel kon zwart zich goed verdedigen, en zijn dame en loper stonden sterk. Wits toren stond in de zwarte stelling opgesloten. Freek koos op een gegeven moment niet de goede voortzetting waardoor het snel bergafwaarts ging. 1-1. (zie partij)

Elysia speelde met zwart. Het was een zeer onorthodoxe partij waarbij Elysia veel ruimtevoordeel kreeg met een opgerukte pion op d3 en wit in de verdrukking stond. Wit speelde zich wat onder de druk uit, maar Elysia bleef beter staan zonder materieel voordeel, maar wit had een slechte pionnen structuur en zijn loper stond nog op c1. Toen maakte wit een fout waardoor Elysia in twee zetten mat kon geven. Een spectaculaire en mooie partij van Elysia. 2-1. (zie partij)

Nirupa speelde met wit het Evans gambiet. Ze had het initiatief, maar door wat afruilen verzwakte dat initiatief wat, terwijl ze twee pionnen achter stond. Door een mooie manoeuvre kreeg ze de kwaliteit terug voor de twee pionnen. Helaas moest ze daarna haar enige pion op de damevleugel afgeven waar zwart er nog drie had staan. Die rukten op en dat werd uiteindelijk fataal. 2-2. (zie partij)

Ron moest helaas ook het punt afgeven, zie de partij met commentaar. 2-3.

Helaas, helaas, helaas
sprak ons aller Sinterklaas.
Dat kan Ewout nou wel zeggen,.
maar ik zal het even uitleggen.

Ik werd danig in beslag genomen:
het heerlijk avondje is gekomen
en wat er nog het meeste dwarszat
kadootjes halen in de stad.*
Ik zal dus in gebreke blijven
want ik moet nu gedichten schrijven.

Later laat ik van mij horen.
Ik had weer eens (onnodig) verloren.
U houdt dus wat tegoed van mij.
Hopelijk dan een winstpartij.

*Ik weet er is zoiets als bol punt kom,

maar dat vind ik een beetje dom;
Als je één keer naar de stad toe gaat,
vermijd je twaalf busjes in je straat.

Ewout kwam met wit wat gedrongen te staan, maar kreeg in het middenspel het loperpaar en een gelijkwaardige stelling. Partijen hadden op tegengestelde zijde gerokeerd en kregen allebei een pion op h6 en a3. Ewout wist niet goed gebruik te maken van het loperpaar en zwart kreeg de overhand in het centrum. Beiden hadden al veel tijd verbruikt, maar onder die druk maakte Ewout een fout waardoor het snel bergafwaarts ging. 2-4. (zie partij)

Seyma speelde met zwart en was helaas niet opgewassen tegen goed spel van haar tegenstander. 2-5.

Flip speelde een gelijk opgaande partij tegen een tegenstander met een stuk hogere rating. In het middenspel dreigde hij zijn paard te verliezen, maar door een mooie manoeuvre kon hij een loper terugwinnen, waardoor het materieel weer gelijk was. Het bleef gelijk opgaan en uiteindelijk werd tot remise besloten. 2½ – 5½ .

Verliezen met deze cijfers tegen de koploper is geen schande. Op de hoogste borden met onze jeugd speelden we zelfs 2 – 2, zeer verdienstelijk.

Ewout Snoeck