ESV 4 – Kempen Combinatie 3

Voor ons was dit een belangrijke wedstrijd. Wij nog zonder punten en Kempen Combinatie met 1 punt net boven ons. Gelukkig waren we compleet. Om 10.00 ’s ochtends bleek de tegenstander een speler tekort te hebben. Flip maakte kenbaar dat hij het geen probleem vond om niet te spelen. Dank daarvoor. Hierdoor schoven Freek, Nirupa en ikzelf allemaal twee borden lager (om te zorgen dat iedereen nog steeds met dezelfde kleur zou spelen.

We stonden dus al met 1-0 voor.

Op bord 7 ging het bij Seyma al snel mis. 1-1

Op bord 5 speelde Ron. Hij kon op een gegeven (na een blunder) een toren of twee stukken achter komen. Hij koos voor twee stukken (weer een blunder), omdat hij de toren dacht nodig te hebben, maar dat was tevergeefs. 1-2

Ikzelf kwam behoorlijk uit de opening met een centrum van e4-d4 met de tegenstander e6-d6. Op gegeven moment had ik met Pg5 en daarna d5 mijn paard op d6 kunnen posteren, maar dat zag ik niet en posteerde mijn toren op de open c-lijn. Na nog een aantal zetten, gaf mijn tegenstander een pion op c7 weg, maar kon daarna wel een sterk paard op c4 neerzetten. Ik hield de pion voordeel, maar mijn tegenstander had via een open f-lijn wel initiatief, drong met zijn dame binnen, maar in principe niet gevaarlijk. Helaas speelde ik (al onder wat tijdsdruk) te snel en had niet gezien dat niet alleen een pion maar ook mijn toren instond. Hierna was het meteen afgelopen. Zie bijgevoegde partij 1-3.

Nirupa speelde op bord 6 met wit tegen een tegenstander met een hogere rating. Zij kreeg een zeer ongebruikelijke opening tegen met b6 en La6. Zij kreeg daardoor wel een ontwikkelingsvoorsprong, maar kon daar niet echt van profiteren omdat zwart een degelijk opstelling koos. Na veel afruilen ontstond een gelijke stand met weinig aanknopingspunten voor beiden. Een verdienstelijke remise was het gevolg. 1½ – 3½.

Dat ging niet de goede kant op ! Gelukkig stonden Ethan en Elysia beter.

Ethan won met zwart op bord 1. 2½ – 3½.

Elysia kwam behoorlijk uit de opening, kreeg het loperpaar en liet in het middenspel toe dat de vijandelijke dame op h7 gesteund door een loper schaak kon geven. Maar gevaarlijk was dat niet omdat de andere witte stukken dat niet konden ondersteunen. De dame moest terug en Elysia kreeg de open c-lijn in handen. Wit dacht een pion slim op te spelen, maar een tegenaanval op wits paard door Elysia bracht dat paard in problemen en Elysia kon het opjagen totdat het op a2 veilig stond. Zij dreigde op f2 binnen te dringen en haar tegenstander gaf op. Zie bijgevoegde partij. 3½ – 3½.

Freek speelde als laatste nog. Hij had wit en kreeg Frans tegen. Na c5 en c4 was zwart wel opgerukt op de damevleugel, maar kon er toch niet doorkomen. Freek kon daarentegen op de koningsvleugel oprukken met zijn pionnen. Hij koos niet de goede voortzetting waardoor niet hij, maar zwart de open h-lijn in handen kreeg. Zwart kon daar echter niet doordrukken omdat Freek goed verdedigde. Door dreigende zetherhaling werd tot remise besloten. 4-4

Eigenlijk niet genoeg en jammer als je aan het begin een punt cadeau krijgt, maar je krijgt wat je verdient. De jeugd en met name Ethan en Elysia zorgden ervoor dat verliespartijen van de oude rotten toch niet tot een verlies leidden.

De volgende wedstrijd tegen de Oude Toren wordt allesbepalend. Bij verlies zijn we gedegradeerd en met een gelijkspel hebben we alleen theoretisch nog een kans. Bij winst staan we zesde vanwege een beter aantal bordpunten. Aannemende dat ons derde team wint van de Oude Toren en Kempen Combinatie 3, kunnen we het dan nog net redden.

Ewout Snoeck