TKT 2019

TKT 2019    Juryrapport

Aan mij de eer om voor de zesde maal de Twan Kastelijn Trophee, beter bekend als De Gouden Ganzenveer, uit te reiken. Voor hen die hier nieuw zijn of onder een steen leven: De Twan Kastelijn Trophee is een prijs voor degene die, in de ogen van de immer deskundige jury, afgelopen seizoen de beste bijdrage aan de website heeft geleverd om hem of haar aan te sporen daar vooral mee door te gaan. Zij bestaat uit een wisseltrofee met ingegraveerde naam en natuurlijk eeuwige roem. Geen perverse prikkels in de vorm van geldbedragen. Geld speelt in deze eigenlijk geen rol, als we tenminste de mogelijkheid tot beïnvloeding van de jury buiten beschouwing laten.

Een rondje langs de genomineerden:

Het is natuurlijk pijnlijk om genomineerd te zijn en vervolgens mis te grijpen bij de belangrijkste prijs van het seizoen. Velen van u kunnen daar inmiddels over meepraten. Om die pijn te besparen en alleen daarom, want zijn bijdragen waren wederom verbluffend, heb ik deze keer voor het eerst na vijf achtereenvolgende jaren besloten Ron van Hoogstraaten niet te nomineren.

Wanneer u het woord ‘thematisch’ in de zoekbalk van onze website intikt, vindt u zomaar moeiteloos een stuk of tien verslagen van de hand van Alessandro. Hij kan dan ook als geen ander leerzaam schrijven hoe in een bepaalde stelling het plan zou moeten zijn en doet dat ook nog eens trouw na elke externe ronde. Maar Alessandro heeft de Ganzenveer vorig jaar al gewonnen en de jury is steeds op zoek naar nieuw talent.

Kanshebber is dan ook de man die zijn verslagen voorziet van zinnen als: “In liefde en oorlog is alles toegestaan” of: ”Aan tafel zaten ze als een lange rokade gebroederlijk naast elkaar. De drie nullen van ons team.” Ik heb het hier natuurlijk over Hans Ouwersloot.

Ook goed leesbare verslagen met een kop en een staart en inhoudsrijk, met alle details van de wedstrijd dit jaar bij het derde team, onder aanvoering van Roeland Wildemans. Hij schreef bovendien ook zelf alle verslagen. Niets op aan te merken.

Ook Jochem Berndsen mag weer niet ontbreken. Goede, uitgebreide verslagen met van elke partij een adequate omschrijving in goedlopende volzinnen. Wat wil je nog meer ? Ik zal het u zeggen: ‘complexe stellingen’; ‘gevaarlijke loper op b2’; ‘prachtpaard op c5’, het zegt mij allemaal zoveel meer als er hier en daar een plaatje van de stelling bij kan.

Dat geldt trouwens in het algemeen. Alessandro en Frits geven er ook nog eens een analyse bij of vertellen wat een grootmeester hier twintig jaar geleden gespeeld heeft en hoe het beter kan. Maar zover hoeft het niet te gaan. Gewoon een PGN-bestand bijsluiten van de partij of van een fragment verheft een verslag. Om u een beeld te geven: Een beetje zoals de televisie begin jaren zeventig de Europacupwedstrijden van Ajax en Feyenoord leuker maakte dan de radio dat kon.

Rien de Böck mag niet onvermeld blijven. Zijn bijdrage aan de website is immens. Niet alleen verslagen van beker- en competitiewedstrijden maar ook van het kroegschaken in S-Plaza en het Hubble-café dat hij ook nog eens organiseert. Hulde. Hij eindigt dit jaar met stip op de tweede plaats.

De jury is namelijk vooral gecharmeerd van de poëtische sfeerschetsen en de achtergronden bij de partijen. Niet alleen de zet an sich en ook niet zozeer ‘waarom speelde je deze zet’ maar ‘wat ging er door je heen bij het spelen van deze zet’. Dat is waar het om gaat.

Ergens schreef hij letterlijk: ‘ik vind het leuk verslagjes te schrijven’
Da’s mooi, want wij vinden het leuk zijn verslagjes te lezen.

Na het teruglezen van zijn bekerverslag tegen Valkenswaard over de troosteloze setting waarin zij ‘onder het genot van een glaasje kraanwater’ of een bekertje koffie uit de automaat in een verder uitgestorven gebouw toch wisten te winnen, wist ik dat de Twan Kastelijn Trophee deze keer niemand meer toekomt dan:    Hans Ouwersloot!

De jury,

namens deze: Ron van Hoogstraaten