Nog één keer het tractorprobleem

door: Frits Schalij

Ter nagedachtenis aan Jules, waarvan we vorige week herdachten dat hij precies een jaar geleden overleden is, wil ik het nog één keer hebben over het tractorprobleem. In een vorige rubriek meldde ik ten onrechte dat dit tractorprobleem gecomponeerd was door het vermaarde componisten duo Korolskov en Mitrofanov. Teun Balemans liet ons op onze website weten dat dit niet het geval is. Het tractorprobleem is gecomponeerd rond 1975 door de Nederlander Gijs van Breukelen. Gijs van Breukelen liet het eerst aan wat vrienden zien en pas vele jaren later publiceerde hij het in Schakend Nederland. Tractorstudie zou trouwens een betere naam zijn omdat men in de eindspelwereld niet spreekt van problemen maar van studies.

Korolskov en Mitrofanov zijn wel de componisten van een andere favoriete studie van Jules: de “woman emancipation” . Dit is een fantastische studie die Jules graag aan iedereen liet zien die ’s avonds bij hem aan de bar kwam zitten in ruil voor een pilsje. De titel geeft een mooi beeld van hoe men in de jaren vijftig dacht over vrouwen emancipatie. Op het bord verschijnen vele dames die maar één doel hebben: zich opofferen voor hun koning. Voor degenen die Jules niet meer hebben meegemaakt of hem nooit een pilsje aanboden is hier nog één keer de “woman emancipation”. Wit speelt en maakt remise.

Geïnteresseerden in eindspelstudies met haar vaak ongelofelijke wendingen kan ik de site http://www.arves.org aanraden. Hierop staan talloze studies. Als smaakmaker zijn hier twee studies die terug te vinden zijn op deze site.

Voor meer artikelen zie Schaakrubriek.