Open NK Rapid Jeugd: drie Nederlands Kampioenen!

Alexander is kampioen 2006, Wendy meisjeskampioen 2006 en Janne  meisjeskampioen 2005.

Zaterdag 21 November werd in de Technische Universiteit Eindhoven het Open NK Rapid voor de jeugd gehouden. Verschillende ESV-ers namen hieraan deel. En niet zonder succes.

In de jongste leeftijdscategorie 2008 deden Jibbe (2010), Joppe (2008), Elysia (2008) en Fred (2008) mee. Elysia eindigde het hoogste, zij behaalde 4 punten en dat was genoeg v0or een 9de plek. Joppe kwam nog dicht in de buurt van een podiumplek maar verloor helaas de laatste ronde en eindigde met 3,5 punt op de 10de plek. Voor Fred en Jibbe was het een pittig toernooi, zij eindigden met respectivelijk 3 en 1 punt onderin het klassement.

In de leeftijdscategorie 2006 deden Alexander en Wendy (2008) meer. Alexander was op papier de grote favoriet, aangezien hij zijn titel verdedigde en daarbij ook veruit de hoogste rating had. Hij maakte deze favorietenrol helemaal waar en won de groep met een perfecte score van 7 uit 7. Wendy koos ervoor om in deze leeftijdscategorie mee te spelen in plaats van in haar eigen groep 2008. En ook niet zonder succes. Ze haalde 4 uit 7 en werd op weerstandspunten het beste meisje.

Janne schaakte mee in de 2005 groep. Ze verloor twee partijen, van de uiteindelijke nummer 1 en 2 en won de andere vijf partijen. Daarmee werd ze afgetekend meisjeskampioen (1,5 punt meer dan haar concurrenten) en ook eindigde ze op een vijfde plek in het algemene klassement.

Lieke deed mee in de groep 2004, zij had het zwaar. Van de op papier zwakkere tegenstanders wist ze te winnen, maar helaas trof ze vooral veel sterkere tegenstanders. Ze haalde twee punten. Mika had meer succes in deze groep. Hij haalde vijf punten en eindigde op een gedeelde vijfde plek. Yichen (2007) koos ook voor uitdaging door in deze groep mee te schaken. Hij haalde net als Mika vijf punten maar werd op weerstandspunten achtste.

In de 2003 groep schaakte Jesse mee. Hij was lang in de race voor een podiumplek maar moest in de de laatste ronde helaas genoegen nemen met remise. Zo eindigde hij met 4,5 uit 7 op de zesde plek.

3 gedachten over “Open NK Rapid Jeugd: drie Nederlands Kampioenen!

1. In de “lees verder….” staat ook duidelijk uitgelegd dat het gaat om de leeftijdsgroepen 2005 en 2006.

Zelf ben ik wel gek op oud nieuws. Daarom hier nieuws uit 2006:

Zaterdag 21 Oktober 2006 werd in de Technische Universiteit Eindhoven het Open NK Rapid voor de jeugd gehouden. Verschillende ESV-ers namen hieraan deel. En niet zonder succes. Jan Cox werd gedeeld tweede in de leeftijdscategorie 1996.

2. 1) mag het ESV nieuws op de homepage recenter? Wie in 2005 en 2006 jeugdkampioen was mag weg, tenzij 2015-2016 bedoeld wordt

2) Aan het mijmeren dat schaken een k-sport is

Leuk gesprek aan de bar, maar dan kom ik teug bij de partij, niet nagedacht en meteen blunder die 30 zetten later verliest

Het is geen gezellige sport!