Pupillendag 2020

Afgelopen zaterdag, 20 juni, was de nationale pupillendag. Dit is het Nederlands kampioenschap voor de allerjongste kinderen. Bij de pupillendag zijn er drie groepen: de F-groep voor kinderen uit 2011, de G-groep voor kinderen uit 2012 en de H-groep voor kinderen uit 2013 en later. Ook dit toernooi werd online georganiseerd. Dat online schaken voor de allerjongsten soms problemen geeft blijkt uit dat van de 120 kinderen die zich geplaatst hadden maar 102 in de uitslag voorkomen. Het toernooi  werd van deskundig commentaar voorzien door Stefan Kuipers die tijdens de uitzending allerlei gasten ontving zoals GM Zhoaqin Peng, kinderboekenschrijfster Joyce van der Meijden (van Simon de schaker) en voor de moeders zanger/schaker Nick Schilder.

Van onze club deden een groot aantal kinderen mee. Omdat iedereen onder een nickname speelt en alleen deze nickname in de uitslag staat weet ik niet precies op welke plaats iedereen eindigde. Wat ik wel weet is dat Luna tweede werd in de F-groep en als hoogst eindigend meisje meisjeskampioen van Nederland is. Ze gaat hierin haar oudere zus achterna. Kevin vinden we terug op een gedeelde 10de plaats. Sarah, het jongere zusje van Elysia, op de 34ste plaats.

In de G-groep werd Freek derde en Eric gedeeld achtste. Eric had pech dat tijdens een partij zijn browser crashte en de partij daardoor verloor. Bowe, die voor het eerst aan een NK mee deed, eindigde op een verdienstelijk 26ste plaats.

In de H-groep trokken onze meisjes de aandacht. Niranjana, het jongere zusje van Nirupa, werd tweede bij de meisjes en Melody derde. Melody is geboren in 2014 en mag volgend jaar ook nog meedoen in deze categorie. Thomas, ook uit 2014 eindigde in de achterhoede. Zijn tijd komt nog wel.

Niranjana neemt even rust tussen twee partijen.