Tommy en Yichen winnen beiden op WK

De storm is gaan liggen in Santiago de Compostela en het toernooi is hervat. De rondes zijn verschoven, hetgeen ten koste gaat van de ingeplande rustdag. De frisse wind heeft de Nederlandse afvaardiging goed gedaan: alle drie wonnen hun partij in de derde ronde.

Yichen en Machteld moesten tegen een relatief zwakke tegenstander en hadden geen problemen. Ze zijn beiden met 2 uit 3 wel ver verwijderd van de top.

Tommy had meer problemen. Zijn Finse tegenstander had bijna 200 ratingpunten minder maar tijdens de partij was daar niet veel van te merken. Hij opende met 1.Pf3 en na het actieve 1. …d5 en 2. …c5 van Tommy kwam er een Konings-Indiër met verwisselde kleuren op het bord. In een moeilijke strategische partij lieten beide spelers wat steekjes vallen en kwam Tommy gedrukt te staan.

In de vierde ronde mag Tommy zijn koppositie proberen te verdedigen tegen een Turks  jongetje met 200 ratingpunten minder.

Van de KNSB blog komt nog een mooie foto van de drie Nederlandse deelnemers met hun coach. Aan het haar van Zhaoqin Peng te zien is de storm nog niet helemaal gaan liggen.