Pupillendag 2020

Afgelopen zaterdag, 20 juni, was de nationale pupillendag. Dit is het Nederlands kampioenschap voor de allerjongste kinderen. Bij de pupillendag zijn er drie groepen: de F-groep voor kinderen uit 2011, de G-groep voor kinderen uit 2012 en de H-groep voor kinderen uit 2013 en later. Ook dit toernooi werd online georganiseerd. Dat online schaken voor de allerjongsten soms problemen geeft blijkt uit dat van de 120 kinderen die zich geplaatst hadden maar 102 in de uitslag voorkomen. Het toernooi  werd van deskundig commentaar voorzien door Stefan Kuipers die tijdens de uitzending allerlei gasten ontving zoals GM Zhoaqin Peng, kinderboekenschrijfster Joyce van der Meijden (van Simon de schaker) en voor de moeders zanger/schaker Nick Schilder. Lees verder

Cees Versteeg overleden

Op 7 mei is Cees Versteeg op 84-jarige leeftijd overleden. Hij verbleef de laatste 3 1/2 jaar in een verzorgingshuis in Alphen a/d Rijn. Cees heeft grote verdiensten gehad voor onze vereniging. Hij was voorzitter van 1991 tot 2001 en heeft ook diverse andere functies bekleed. Hij werd in 2001 tot erelid benoemd. Ook in de KNSB was hij actief en werd daarvoor beloond met het lidmaatschap van verdienste. Leden, ex-leden, vrienden en kennissen kunnen hier herinneringen aan Cees ophalen.

Bas wint ook 4 mei Herdenkingstoernooi

Ook afgelopen maandag was er weer een online-clubavond. Om acht uur kreeg iedereen even tijd om bij de gevallenen van de oorlog stil te staan om vervolgens in vijf minuten de knop om te zetten en als bloeddorstige honden de tegenstanders achter het virtuele schaakbord te lijf te gaan. Bas was hier het beste in.De opkomst was groot. Ook ex-lid Philippe Blankert had zich aangemeld en er deden maar liefst zes jeugdleden mee. Als u volgende week ook wilt meespelen, meld je dan aan bij onze secretaris Jochem. Ook niet-leden zijn van harte welkom.

Bas wint vijfde online rapidtoernooi

Ondanks de corona crisis gaat onze clubavond gewoon door. Alleen kunnen we het niet meer gezellig in ons clublokaal houden maar moet het online. Ook online schaken heeft wel iets gemoedelijks. Dankzij een Skype verbinding kunnen we elkaar zien en met elkaar praten. Tot nu toe hebben we iedere online clubavond een rapidtoernooi gespeeld. In het begin was het even wat experimenteren met het formaat, maar uiteindelijk is het Zwitsers geworden. Iedereen die zich nog niet aangemeld heeft hiervoor maar toch mee wil doen kan contact opnemen met onze secretaris. ook niet-leden zijn natuurlijk welkom.

Afgelopen maandag was alweer de vijfde online clubavond. De winnaar was niet verrassend : Bas. Deze keer had Bas het niet gemakkelijk.

Topscorers KNSB competitie

Door het vroegtijdig afbreken van de KNSB competitie kon deze week al de lijst van topscorers worden gepubliceerd. Ik begrijp niet helemaal wat voor algoritme is gebruikt om de volgorde te bepalen, maar op plaats 12 treffen we een clubgenoot aan: Bram Klapwijk met een score van 5,5 uit 6 en een TPR van 2440. Iets lager op de lijst vinden we Paul van Zon, spelend voor EVS met 5 uit 5 en een TPR van 2600. Gefeliciteerd allebei!

Aanstaande maandag is er geen clubavond bij de jeugd en bij de volwassenen.

De burgemeesters van de veiligheidsregio’s van de provincie Noord Brabant hebben op 10 maart opgeroepen het aantal sociale contacten een week lang te beperken. Onze schaakclub geeft hier gehoor aan door op 16 maart de clubavond af te gelasten.

Voor de volgende weken zullen we de dan geldende aanwijzingen van het RIVM volgen. Houd de website in de gaten!