Europees online jeugdkampioenschap

Afgelopen weekend beleefden we weer een primeur: het eerste online Europees Jeugdkampioenschap schaken. Het voordeel van online schaken is dat de reiskosten beperkt zijn waardoor de KNSB eens flink kon uitpakken met het aantal deelnemers. De KNSB had maar liefst 23 spelers afgevaardigd. De andere bonden deden hier vaak niet voor onder zodat het toernooi een groot spektakel werd. De spelers stonden onder streng toezicht wat valsspelen bemoeilijkte. In Nederland werd geschaakt op vier locaties, allen voorzien van een arbiter en camera. Een van de locaties was in Eindhoven waar de KNSB een luxe ruimte op Strijp-S had afgehuurd. Onze club was goed vertegenwoordigd met drie leden en drie ex-leden.

Pupillendag 2020

Afgelopen zaterdag, 20 juni, was de nationale pupillendag. Dit is het Nederlands kampioenschap voor de allerjongste kinderen. Bij de pupillendag zijn er drie groepen: de F-groep voor kinderen uit 2011, de G-groep voor kinderen uit 2012 en de H-groep voor kinderen uit 2013 en later. Ook dit toernooi werd online georganiseerd. Dat online schaken voor de allerjongsten soms problemen geeft blijkt uit dat van de 120 kinderen die zich geplaatst hadden maar 102 in de uitslag voorkomen. Het toernooi  werd van deskundig commentaar voorzien door Stefan Kuipers die tijdens de uitzending allerlei gasten ontving zoals GM Zhoaqin Peng, kinderboekenschrijfster Joyce van der Meijden (van Simon de schaker) en voor de moeders zanger/schaker Nick Schilder. Lees verder

Eerste online jeugd NK

Afgelopen weekend is het eerste NK E Online gehouden. Vanwege de Corona crisis gaan de jeugd NK’s voorlopig niet meer door. De KNSB heeft in een online kampioenschap een alternatief gevonden. Het toernooi was groots opgezet met een live stream commentaar door Stefan Kuipers, Iozefina Werle en Anne Haast. Winnaar in de algemene groep werd Tommy Grooten, terwijl Luna Huang bij de meisjes de titel pakte. Voor een overzicht van onze nationale jeugdkampioenen zie Hall of Fame.

Aanstaande maandag is er geen clubavond bij de jeugd en bij de volwassenen.

De burgemeesters van de veiligheidsregio’s van de provincie Noord Brabant hebben op 10 maart opgeroepen het aantal sociale contacten een week lang te beperken. Onze schaakclub geeft hier gehoor aan door op 16 maart de clubavond af te gelasten.

Voor de volgende weken zullen we de dan geldende aanwijzingen van het RIVM volgen. Houd de website in de gaten!

Nieuwe NBSB kampioenen

Afgelopen weekend organiseerde onze club in samenwerking met de Beste Zet een van de vier voorrondes van het Nederlands jeugdkampioenschap. Voor de Brabantse deelnemers stonden ook de NBSB kampioenschappen op het spel. Er werd gespeeld in zes categorieën: A, B en C zowel meisjes als algemeen. Bij de B meisjes waren er dit jaar geen Brabantse deelnemers zodat deze titel dit jaar vacant blijft. In alle andere categorieën ging de titel naar een clubgenoot: Wendy werd kampioen bij de A meisjes en A algemeen, Tommy bij B algemeen, Elysia bij de C meisjes en Gachatur bij C algemeen. Lees verder

Yichen jongste Nederlandse FM ooit!

Ons jeugdlid Yichen Han is benoemd tot FIDE Meester. Met zijn 12 jaar en 2 maanden volgt hij hiermee ons voormalig jeugdlid Siem van Dael op als jongste Nederlandse FM ooit. Siem werd FM toen hij 13 jaar en 7 maanden was. Yichen completeerde zijn nominatie op het  4NCL Harrogate Congress. Yichen heeft nu een FIDE rating van 2307. Gefeliciteerd Yichen!